Redaktionen anbefaler
Kunstig intelligens har gjort det sværere at gennemskue, om en hjemmeside er ægte eller ej. Ifølge Kristian Stanley Halse, AML Officer og ansvarlig for håndtering af svindelsager i Coop Bank, er svindlere blevet langt bedre til at skjule sig bag flotte og veldesignede webshops:
»For bare et eller to år siden kunne man, hvis man var en smule trænet, hurtigere spotte, om en hjemmeside var ægte eller snyd. Der kunne f.eks. være en masse fejl i oversættelsen, men ved brug af kunstig intelligens kan der være minimale fejl, som de færreste lægger mærke til.«
Det kan være fristende at slå til, når der er slagtilbud på støvsugeren, tv’et eller plæneklipperen. Men hvis en vare er markant billigere end den normale udsalgspris, bør alarmklokkerne ringe. For selvom priserne kan være i bund under Black Friday, januarudsalg eller sommerudsalg, er der stadig grænser.
»Hvis en robotplæneklipper, der normalt koster 2500 kroner, pludselig kan købes til 250 kroner, er det nok for godt til at være sandt,« forklarer Kristian Stanley Halse.
Er du i tvivl, om prisen er realistisk, kan du altid sammenligne priserne med andre hjemmesider, der har samme produkt til salg.
I en pressemeddelelse fra Forbruger Europa fremgår det, at i over 30 procent af sager om snyd på nettet blev forbrugerne præsenteret for produktet på sociale medier. Kristian Stanley Halse kan også nikke genkendende til, at sociale medier leder mange forbrugere i fordærv:
»Det er lettere at blive snydt via annoncer på sociale medier, end hvis man selv søger sig frem til en bestemt vare.«
Mange falske hjemmesider kopierer kendte og reelle hjemmesider, men hvor de ændrer en smule i hjemmesidedomænet. Det kan f.eks. være en anderledes stavemåde eller en bindestreg, der gør forskellen. Er du tvivl, om du er havnet på den rigtige hjemmeside, kan du altid søge efter hjemmesiden på Google for at se, hvor du bliver ledt hen, og sammenligne de to hjemmesider.
Hvis ikke virksomheden har adresse eller telefonnummer på hjemmesiden, kan noget tyde på, at de ikke har lyst til, at nogen kommer og banker på døren eller finder dem på anden vis. Det samme gælder info om handelsbetingelser, returnering osv.
»En reel forretning vil altid have kontaktoplysninger og vilkår til at fremgå på hjemmesiden. Det er både for købers og virksomhedens egen skyld,« siger Kristian Stanley Halse.
Flere falske hjemmesider er udenlandske, men udgiver sig for at være danske. Ender du på en hjemmeside, hvor du er tvivl, kan du slå virksomheden op på virk.dk for at se, om hjemmesiden har et CVR-nummer.
Flere danske webshops har e-mærket som en garanti for, at virksomheden opfylder en række krav til bl.a. købsproces og handelsbetingelser. Mærket er til for at sikre en tryg oplevelse for forbrugerne, så du kan med fordel holde øje med det blå ikon, når du besøger en hjemmeside. Ifølge Kristian Stanley Halse skal du dog være opmærksom på, at e-mærket skal være klikbart og ikke bare et foto. Nogle svindlere sætter nemlig et foto af e-mærket ind på hjemmesiden for at se troværdige ud.
Trustpilot: Tjek anmeldelser af den virksomhed, du overvejer at handle hos. Selvom der kan være falske anmeldelser på Trustpilot, vil det højst sandsynligt fremgå af anmelderne, hvis en hjemmeside er svindel.
Mit Digitale Selvforsvar: En gratis app, som advarer om svindel i omløb. Appen er udviklet af Forbrugerrådet Tænk.
Tjekpånettet.dk: Hjemmeside, hvor man kan rapportere utroværdige links og tjekke, om en hjemmeside er reel eller falsk.
Kan du betale med kreditkort, MobilePay og ApplePay, eller tilbyder hjemmesiden kun én betalingsform? Selvom der findes reelle webshops, som kun tilbyder én betalingsform, kan antallet af betalingsmuligheder være en indikator på, om hjemmesiden er svindel. Coop Bank ser nemlig ofte eksempler på svindelwebshops, der kun har én betalingsform.
Når købet er gået igennem, er det en god ide tjekke mailindbakken for en ordrebekræftelse på købet. Se også, om den bestilte vare, varens beløb og virksomhedens navn er korrekt.
»Som forbruger er du bedre stillet, hvis du betaler med kort.« Sådan lyder budskabet fra Kristian Stanley Halse.
Skulle uheldet være ude, får du nemlig rådgivning – og i de fleste tilfælde – dækket beløbet, du har handlet for på svindelhjemmesiden. Det gælder både, hvis du ikke modtager varen, og hvis varen er i en helt anden kvalitet end lovet. Er man blev snydt ved handel på nettet, så skal man altid kontakte sin bank.
For helt at undgå bøvlet med at finde ud af, om du kan tage hjemmesiden for gode varer, kan du gøre brug af fysiske butikker.