På cykel om vinteren: Sådan gør du det sikkert
Det handler om se, blive set, og køre med en god teknik
At blive på sadlen vinteren igennem er en glimrende mulighed for både at se lyset, komme ud i den friske luft og holde formen ved lige. Samtidig er det hurtigt og fleksibelt, og du slipper for overfyldte busser og forsinkede tog. Hvis vintercyklingen for alvor skal blive en succesoplevelse, er det imidlertid en god idé at være en anelse forberedt. Det handler først og fremmest om at kunne se, blive set, og køre med en god teknik. Vi har samlet 8 gode råd, der får dig sikkert frem på cyklen hele vinteren.
1.God tid giver sikker kørsel
Sæt telefonen til at bimle bare et kvarter før, end den plejer, så har du tid til at køre efter forholdene. Ifølge Magnus Lindhart Jørgensen, der er cykelmekaniker hos Cyklistforbundet, er der ingen grund til at køre lige så hurtigt som om sommeren. Selv hvis du er en blændende cyklist, er der nemlig ingen garanti for, at dine medcyklister er lige så dygtige, og så kan en pludselig opbremsning eller et styrt hurtigt skabe en farlig situation, hvis du har for meget fart på.
2. Pak let og undgå styrt
Drop den tungtlastede cykelkurv og barnesædet ved styret. Mange tasker og poser, særligt foran, gør cyklen svær og udfordrende at rette op, hvis du er ved at skride, forklarer Magnus Lindhart Jørgensen. Jo mindre bagage, jo bedre. Skal du have mange pakkenelikker med, er en cykeltaske bagpå den bedste løsning.
3. Se vejen med gode lygter
Lygter et must, når du skal spotte huller i vejen, pletter med is og snedriver i mørket. Loven siger, at du skal have lys både foran og bagpå, og at dine lygter skal kunne ses på 300 meters afstand. Bor du på landet, hvor gaderne ikke er oplyste, anbefaler Magnus Lindhart Jørgensen dog, at du går efter endnu kraftigere lygter. Pernille Ehlers, der er specialkonsulen i Rådet for Sikker Trafik, slår desuden et slag for lygter med en lang brugstid, da lygter med små batterier og kort levetid hurtigt går kolde i kulden.
4. Brug pangfarver og brug pudseklud til at blive synlig
Ud over lygter skal cyklen være udstyret med reflekser fire forskellige steder – forpå, bagpå, på dækkene og pedalerne, så dine medtrafikanter kan se dig. En billig og nem måde at gøre cyklen mere sikker er ifølge Magnus Lindhart Jørgensen at tørre reflekserne over med en klud, hvis de er blevet beskidte, for er de mudrede, gør de ikke meget gavn.
Hvis du vil være rigtig god – og det vil du, så anbefaler Pernille Ehlers, at du også tænker i pangfarvet tøj. »Der er mange, der kører rundt i sort tøj, og det gør det ekstremt svært at blive set,« forklarer hun.
5. Få mindre luft i dækkene og få frostsikret kablerne
Luk gerne en anelse luft ud af dine dæk. »Et stenhårdt dæk har kun kontakt med midten af dækket, mens et blødt pumpet dæk giver en større kontaktflade mellem vej og dæk og dermed et bedre greb på vejen,« forklarer Magnus Lindhart Jørgensen.
Når det kommer til dæk, så tjek også lige, at mønsteret ikke er helt forsvundet, for så svarer det, ifølge Pernille Ehlers, lidt til at skøjte rundt på isen i et par ballerinaer.
Har du mulighed for det, så parkér cyklen i et skur, en kælder eller garagen. Står cyklen ude, kan der nemlig let sætte sig is og sne på hjulenes fælge og bremseklodser. Det kan gå ud over bremsernes funktion. Derfor anbefaler Magnus Lindhart Jørgensen, at du får frostsikret kablerne hos din cykelsmed. Det er langt billigere end den tandlægeregning, der venter for enden af et grimt styrt.
6. Hold afstand og signaler i god tid
Lad være med at køre helt op i måsen på den forankørende. Bremselængden bliver nemlig lidt længere i glat føre. Sørg også for at signalere i god tid, inden du stopper, så dem bag dig har en chance for at bremse ned eller køre uden om. Brems altid, før du drejer, og tag store, bløde sving. Hvis der er sne, så følg den bane, der er lavet i forvejen.
7. Husk hjelmen og undgå hovedskader
En hjelm er vigtig hele året, men ekstra vigtig om vinteren. Når vand, is og sne gør deres entré, er der nemlig større risiko for at vælte. »En hjelm mindsker risikoen for hovedskader som hjernerystelse og kraniebrud, hvis du er uheldig «, fortæller Pernille Ehlers, der anbefaler, at du vælger en hjelm, der er behagelig at have på, og som du synes, du ser godt ud i, for så er der nemlig større chance for, at du rent faktisk får den brugt.
8. Strøm på elcyklen – kig efter centermotor og beskyt stikkene mod vand
For dig med hjælpemotor gælder de samme forholdsregler som for en almindelig cykel. Når kong vinter raser, er det vigtigste råd at tage toppen af farten. Skal du ud og købe en elcykel, råder Pernille Ehlers dig til at gå efter en med centermotor i stedet for frontmotor. Frontmotorer accelerer nemlig lynhurtigt og kan dermed være farlige i glat føre. Uanset hvilken elcykel du har, anbefaler Martin Lindhart Jørgensen, at du får din cykelsmed til at tjekke, at der ikke kan trække vand ind i stikkene. Det kan nemlig få cyklen til at kortslutte.
Kilder: Magnus Lindhart Jørgensen, Cyklistforbundet og Pernille Ehlers, Rådet for Sikker Trafik.