93-årig gammel dame får nyt liv på nettet

Samvirke har netop lanceret et nyt site, hvor velfortalte historier, fordybelse, lyd og levende billeder har fået en mere fremtrædende plads. På nettet bliver de lange historier og grundige baggrundsartikler om aktuelle emner og tendenser i samfundet omdrejningspunktet

I 93 år har papirudgaven af Samvirke været udgangspunktet for solid forbrugeroplysning, leveret hjælp til hverdagen og troværdige artikler. Men det er nu slut: Journalistikken og troværdigheden bevares, men fremover skal produktionen ske på den digitale platforms præmisser, fortæller Pia Thorsen Jacobsen, der er chefredaktør og redaktionschef på Samvirke.

 

»Hidtil har papirmagasinet været helt centralt for vores arbejde, og artiklerne til samvirke.dk har levet lidt adskilt fra resten. Nu vendes processen om, så det digitale står forrest: Vi skal fortælle en god historie, og så lader vi emnet afgøre, om den skal fortælles med en video, et galleri eller en podcast – og så udnytter vi selvfølgelig også researchen til artikler i det månedlige magasin.«

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

1 million læsere

Samvirke er Danmarks største månedsmagasin med mere end 1 million månedlige læsere af det trykte magasin. Mere end 500.000 danskere læser hver måned en eller flere historier på samvirke.dk.

Hver måned præsenteres læserne for et nyt »fokus« på samvirke.dk. I november dykker Samvirke ned i food porn. Begrebet dækker over, at mad i dag ofte præsenteres som en stærk, visuel oplevelse, der taler til alle vores sanser. Vi svælger i kager, sovs og andre serveringer på sociale medier, hvor vi følger dem, der er allerbedst til at sætte lyd og billede på maden. Vi kigger på fænomenet og diskussionen om food porn.



»Vores nye site giver mulighed for at udnytte helt andre fortælleformer og -teknikker, og som noget helt nyt læser vores journalister også nogle af deres artikler op, hvis man hellere vil have Samvirkes journalistik i ørerne, mens man laver mad, kører bil eller svinger støvsugeren,« fortæller Pia Thorsen Jacobsen.



Ud over den redaktionelle styrkelse af Samvirkes digitale kanaler har et ændret layout også betydet, at der er færre annoncer på sitet – men at de annoncer, som vises, er større.

 

 

Læs mere om