4 gode råd, når du skal på jagt efter skoletaske til dit barn
Skoletaskens størrelse skal være rigtig
For at finde den rigtige størrelse bør barnet prøve taskerne på. Ryggen på skoletasken bør ikke slutte længere nede end lige under barnets hofter og ikke være bredere end barnets ryg. Bredden kan du nemt tjekke ved at holde dit barn på siden af skuldrene, føre hænderne bagud og mærke, om kanten af skoletasken er parallelt med. Er den det, er taskens bredde fin.
»Hvis tasken er for bred eller for lang, forhindrer det barnet i at bevæge sig frit. Længden kan genere for benenes bevægelighed, og bredden kan genere for armenes bevægelighed,« forklarer ergoterapeut Bettina Gerbola.
Taskens størrelse har betydning for barnets naturlige rygbevægelser, og hvis bevægelserne bliver forhindret, kan det have konsekvenser.
»Som barn vokser man stadig, og derfor er knoglerne ikke så hårde som voksnes. De vil altså oftere forme og tilpasse sig unaturlige bevægelser, så derfor er det især vigtigt for børn, at de får et naturligt bevægelsesmønster,« siger Betinna Gerbola.
Tasken skal hænge helt ind til rygsøjlen og følge barnets ryg. Den må hverken være for bred eller for lang, og I bør derfor undgå at købe skoletasken med henblik på, at barnet skal kunne ’vokse med den’.
Tænk over taskens vægt og vægtfordeling
For ikke at overbelaste børnene må de maksimalt have 15 procent af deres egen kropsvægt på ryggen, og derfor er det vigtigt, hvor meget tasken vejer. Et barn, der skal til at starte i skole, vejer sandsynligvis omkring 20 kg og har dermed 3 kg til skoletaske, bøger, penalhus, madpakke, drikkedunk og måske gymnastiktøj, og derfor er taskens vægt i sig selv også afgørende.
»Man kan sammenligne det med en voksen person på 80 kg, der går rundt med en taske på 12 kg hver dag. Det er rigtig tungt, og det belaster ryggen og gør, at man kommer til at gå foroverbøjet, og det er uhensigtsmæssigt.«
For at undgå at komme til at gå foroverbøjet, er det vigtigt, at vægten inde i tasken er placeret op ad ryggen, og derfor er det en klar fordel, hvis der er mulighed for at placere bøger eller en iPad i en lomme, der holder det fast og sikrer, at det ikke ender med at tynge den forkerte vej. Samtidig er holdere til drikkedunke i siderne af tasken praktiske, men rigtig dårlige for børnene. En halv liter vand i den ene side vil få barnet til at gå skævt, ligesom en tung gymnastikpose uden på tasken vil give bagvægt.
Stropperne skal kunne justeres
For at få tasken til at passe optimalt er det nødvendigt, at stropper og remme kan justeres. Det er en god idé med brede, polstrede skulderremme, hvor vægten bliver fordelt, og som ikke gnaver sig ned i huden, og så er hoftebælte og brystspænde altid et plus. Hoftebæltet sørger for, at tasken sidder tæt ind til ryggen og ikke »klasker« frem og tilbage, når barnet går, mens brystspændet sørger for at holde skulderremmene på plads, så de ikke glider ned.
I bør også være opmærksomme på, om snore, spænder eller lynlåse er i vejen, sidder for stramt eller gnaver. Prøv gerne tasken med vægt i, så I kan se, om den hænger korrekt, og med og uden jakke, så I er sikre på, den både er komfortabel om sommeren og vinteren.
»Tænk på, når voksne mennesker vandrer i naturen – de ville altid vælge en taske, der smyger sig ind til kroppen, og som man kan justere og ændre på, så den passer perfekt til en. Det skal gerne være det samme til børnene,« siger Bettina Gerbola
Tasken skal være nem for dit barn at håndtere
Det er dit barn, der skal bruge tasken, og mange børn er glade for en stor hank, så de nemt kan hænge tasken på en krog, samt at tasken har en fast bund, så den står oprejst, når de sætter den fra sig på jorden. Det kan i mange tilfælde også spare dig for en vask og rensning af tasken, som ellers hurtigt kan blive beskidt.
Det er også vigtigt, at barnet selv kan betjene den. Prøv derfor at lade barnet tage bøger, madkasse og gymnastiktøj op og ned i tasken selv. Lad barnet åbne og lukke lynlåse, snørelukninger og spænder på tasken flere gange, så I er sikre på, at barnet kan finde ud af det. Ellers ender det ofte med, at barnet giver op og går rundt med en åben skoletaske på ryggen – og det er hverken godt for dit barn, skoletasken eller bøgerne indeni.