Klumme: Menneske og digitalisering skal gå hånd i hånd

Coop Bank udspringer af Coop, og derfor er fællesskabstanken også en grundpille, når vi udvikler de digitale løsninger, som en moderne bank skal kendes på.

Banken skal være enkel og relevant

Vi, der er ældre end 35, kan nok godt huske, hvordan det var at besøge banken, før digitaliseringen af samfundet for alvor slog igennem: den lange kø op til skranken, bankbogen, der skulle stemples, og kontanter, der skulle tælles. Det kunne godt være en langtrukken affære. 

Med digitaliseringen bliver det stadig mere enkelt for forbrugerne at klare de fleste hverdagsøkonomiske behov selv – heldigvis. For undersøgelser peger på, at det at kunne styre sin økonomi uden bøvl og uden tunge bankprocesser står højt på ønskelisten hos de fleste. Banken skal være relevant og give enkel digital adgang i hverdagen, men den skal også stå klar med menneskelig rådgivning, når behovet opstår. 

Respekt for forbrugerens tid

At være en relevant medspiller i forbrugernes hverdagsøkonomi kræver først og fremmest erkendelsen af, at vi skal være respektfulde over for forbrugernes tid. Den er for værdifuld til at spilde på at gennemgå hvert eneste hjørne af økonomien med en rådgiver, hvis sagen nemmere kan klares digitalt. Det, der kan gøres enkelt, skal gøres enkelt. I Coop Bank arbejder vi således på en ny digital selvbetjeningsløsning, som vil gøre det muligt at oprette en konto på under fem minutter – uden at skulle tale med en rådgiver.

Men udviklingen af nye digitale løsninger skal ske med omtanke for forbrugernes tryghed. Vi ved, at tryghed ofte opstår i fællesskabet. Coop Bank udspringer af Coop og værdien af fællesskab, og derfor er fællesskabstanken en grundpille i udviklingen af vores digitale løsninger. 
 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Coop Bank


... udspringer af Coop og er født ud af andelstanken. Det er en digital bank til stort set hele din privatøkonomi, og du kan bl.a. få billån, opsparingskonto, aktiesparekonto, gode muligheder for Coop Bank Hverdag til 0 kr. samt realkreditlån og andelsboliglån – med bonus, hvis du er medlem af Coop. 
I 2026 er der flere produkter på vej. Bl.a. en ny investeringsløsning med adgang til langt de fleste markeder og en udvidet kreditkortpakke med mulighed for forsikringsdækning. 

Fællesskaber - også med andre kunder  

For Coop Bank er fællesskabet meget mere end en relation mellem dig som bankkunde og os som bank. Nogle gange kan fællesskabet med andre bankkunder være mindst lige så givende. Det kan f.eks. være i et digitalt community med andre investeringsinteresserede, hvor man kan udveksle ideer og erfaringer. Vi er derfor i fuld gang med at udvikle en ny digital investeringsløsning med netop et sådant community, som skal være klar i det nye år. 

Men selvbetjeningsløsninger kan ikke stå alene. Når livet for alvor banker på, kan du som bankkunde have behov for at tale med et medmenneske. Når du skal købe bolig, går gennem en skilsmisse, skal planlægge pensionen eller håndtere sygdom, er økonomi mere end et tal på en skærm. Det er et spørgsmål om tryghed, muligheder og de valg, der former livet mange år frem. Som bank har vi derfor en vigtig opgave i at kombinere det digitale med det menneskelige. Af samme grund sidder vores rådgivere altid klar via onlinemøder og telefon, når du har behov for at tale med os. Og det bliver de ved med.

Digitial  og nær

For når vi lykkes med kombinationen af det digitale og det nære, hvor der værnes om både værdien af din tid og din økonomiske tryghed, kan vi noget, der rækker ud over almindelig bankservice. Når begge parter i et parforhold forstår boliglånet, når unge får en god start på voksenlivet med deres første konto, eller når den, der pludselig står alene, ikke står alene i banken, taler vi ikke bare om økonomi, men også om handlekraft og tryghed. Så går digitaliseringen hånd i hånd med det menneskelige, og vi bliver som bank en relevant hverdagsøkonomisk medspiller.