Køber du ind på vejen? Din tur til butikken påvirker klimaet mere, end du tror

Transporten af en vare hen til butikken er med til at påvirke varens samlede CO2-aftryk, men kundens transport til og fra butikken for at købe varen er mindst lige så afgørende for det samlede klimaaftryk

Hvor meget CO2 udleder de varer, jeg lægger i kurven? Og hvor kommer udledningen fra? Er det fra produktionen, emballagen eller måske transporten af varen? 

Vi er efterhånden vant til at gøre os den slags klimaovervejelser, når vi svinger indkøbskurven. Flere grøntsager og mindre kød er altid godt for klimaaftrykket, men alt det med varens emballage og transporten af varen kan være svært at gøre noget ved som forbruger. Men en vigtig detalje ved varens aftryk har vi faktisk mulighed for selv at påvirke: Turen til og fra butikken.

Klimaaftryk fra transport af varer

Kigger man på den gennemsnitlige vares samlede klimaaftryk, kommer 7 procent af klimapåvirkningen fra transporten af varen. Det er selvfølgelig en gennemsnitsbetragtning, fordi klimapåvirkningen vil variere, alt efter om varen kommer fra et mejeri i Nordjylland eller fra en bananplantage i Den Dominikanske Republik. Kundens transport hen i butikken giver til sammenligning et aftryk på varen på cirka samme niveau. Men her er der også taget højde for, at cirka 40 procent af indkøb ikke bliver foretaget i bil.

Vores indkøbstures klimaaftryk afhænger også af, hvor lang indkøbsturen er, og om vi planlægger vores indkøbstur, så vi handler på vejen hjem fra arbejde eller kombinerer det med anden kørsel. Hvis vi handler på vejen til eller fra et andet ærinde, så bliver klimaaftrykket fra kundens egen transport 5 gange lavere, end hvis man alene starter bilen for at handle. 

Hvordan påvirker transporten CO2e aftrykket af varen?

  • CO2e-udledning fra transport af varer fra produktion til Coops butikker i en gennemsnitlig indkøbskurv: 0,58 kg CO2e
  • Gennemsnitlig udledning fra en tur ud at handle i gennemsnitsbil: 1,08 kg CO2e
  • Gennemsnitlig udledning fra en tur ud at handle i benzinbil: 1,25 kg CO2e
  • Gennemsnitlig udledning fra en tur ud at handle i elbil: 0,14 og CO2e
  • Gennemsnitlig udledning fra en tur ud at handle på gåben eller på cykel: 0,00 kg CO2e

Vi har alle et fælles ansvar 

Valget af bil betyder naturligvis også noget for klimaaftrykket fra kundens transport i forbindelse med indkøb. Der er betydelig forskel på, om vi vælger at handle i en elbil eller en benzin- og dieselbil. Biler med fossilt brændstof påvirker i gennemsnit klimaet 8-9 gange mere end en elbil, så det kan godt svare sig for klimaet at tage elbilen. En elbil vil dog stadig påvirke klimaet lidt, da ikke al elektricitet i Danmark kommer fra vedvarende energi.

Det betyder altså noget for klimaet, når du sætter dig bag rattet og handler. Så næste gang du overvejer, om du skal tage bilen eller cyklen på indkøb, kan du måske tænke over, at det gør en forskel at lade bilen stå og i stedet hoppe på jernhesten. 

”Vi har alle et fælles ansvar for at nedbringe det globale klimaaftryk, så alle initiativer hjælper. Kunderne i Coop kan påvirke klimaet med mere end bare deres valg af fødevarer, og om de er produceret i Danmark eller ej. Kundernes valg af transport betyder også noget, og så er det også bedre for sundheden at gå eller tage cyklen,” siger Trine Rubæk Olsen, der er ESG og Bæredygtighedschef i Coop. 

Coop nåede sammen med OK i april 2025 målet om at opsætte ladestandere ved 500 Coop-butikker. Også hos Trine Rubæk Olsen vækker det begejstring: ”Ikke alle kan hoppe på den tohjulede i en travl hverdag, så vi vil rigtigt gerne hjælpe vores kunder med at køre mindre klimabelastende, også uden for de store byer. Derfor er vi glade for, at over halvdelen af landets Coop-butikker og brugsforeninger nu har mindst én ladestander, hvor bilisten kan fylde elbilen med strøm.”

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad betyder CO2e?

Det lille e står for equivalent, på dansk ækvivalent eller ’tilsvarende’, og dækker over, at CO2 langtfra er den eneste såkaldte drivhusgas, der findes. CO2e bruges som enhed til at sammenligne og summere effekten af forskellige drivhusgasser ved at omregne dem til den mængde kuldioxid, der ville have samme klimaeffekt. 

Det gør det lettere at sammenligne og rapportere den samlede klimaeffekt fra f.eks. landbrug, industri eller transport, hvor mange forskellige drivhusgasser kan være involveret.