80 år med Mustang: I 60'erne kostede en cykel 330 kroner, og i 70'erne fik Oliekrisen os op på jernhesten
Selvom cykelrammen er stort set den samme, er der stadig sket en del, fra den første Mustang cykel blev luftet på cykelstierne i 1945 til i dag, hvor cyklen bl.a. kan være drevet af el. Samvirke har været en tur i arkivet og samlet 10 nedslag fra de sidste 8 årtier med Mustang
40'erne: Den første Mustang blev luftet på cykelstierne i 1945
Mustang cyklerne skulle give danskerne mulighed for at købe en kvalitetscykel til en rimelig pris. Inden cyklerne så dagens lys, skulle de gennemgå 40 strenge tests. Cyklerne skulle - og skal også i dag - blandt andet testes for funktionalitet, holdbarhed og sikkerhed, for at være sikker på at kunne klare det daglige slid på cykelstierne. I Danmark havde cyklerne været sat i masseproduktion fra 1920'erne, hvilket gjorde det billigere for danskerne at anskaffe sig en jernhest.
50'erne: Pift den gamle cykel op
I 1950'erne reklamerede Samvirke for brugsforeningernes nye cykelkatolog. Her kunne man bl.a. få inspiration til en ny cykel og købe reservedele som en ny frakkeskåner, der skulle give den gamle jernhest et opdateret udseende.
I 1950'erne drømte mange danskere om at få bil, og interessen for cykling faldt i takt med, at bilerne indtog vejene. Kun arbejdere, der ikke havde råd til at købe en bil, måtte den "nøjes" med at bruge den tohjulede som transportmiddel.
60'erne: Cykler til hele familien
Den tohjulede var tilgængelig for hele familien. Og til en tilgængelig pris - set med nutidens briller. Man skulle bare havde købt en cykel i 1960'erne, for dér kostede en halvracer med 3 gear i farverne guld-transparent eller rødt med bælter af pepitatern mellem 325,- og 330,-
I slutningen af 1960'erne blev den tunge cykel uden gear, der mest minder om nutidens bedstemorcykel, suppleret med lettere cykler, der var udstyret med 3 gear. Det var til trods for, at cykelsalget i Danmark stadig var lille. Faktisk spåede man, at den tohjulede ville uddø og afløst af biler og knallerter.
70'erne: Cykler på rad og række
I 1970'erne blev cyklerne udstillet på rad og række, og interesserede kunder kunne snuppe en brochure. Kniber man øjnene sammen, står det skrevet i udstillingen, at cyklerne var dækket af "guldgaranti", der gav 20 års garanti på stellet.
I 1973 blev Danmark ramt af en international oliekrise - og flere danskere på cykelstierne. Cyklen vandt nemlig indpas i det danske bybillede som alternativ til bilen. Komponisten Povl Kjøller ramte plet med teksten "Jeg er så glad for min cykel", da han i 1974 udkom med sangen "Min cykel". Danskerne var nemlig glade for at kunne sætte sig i cykelsadlen i en tid, hvor bilfri søndage og høje oliepriser gjorde det sværere at tage bilen.
80'erne: Babyblå racer
1980'erne bød bl.a. på en herrecykel i babyblå. I Samvirke reklamerede Mustang med, at cyklerne fandtes i en let og elegant SPORTS-serie med 12 gear og en robust og næsten vedligeholdelsesfri CLUB-serie med lukket kædekasse og indvendigt navgear. Begge i håndloddet stel.
I 80'erne ramte en fitnessbølge Danmark. Det var moderne at være sporty, mange gik i joggingtøj på gaden, og cyklen fik større signalværdi. Det var bl.a. blevet moderne at købe en håndbygget racercykel, hvor man selv kunne vælge farve på stel og styr.
90'erne: Medlemstilbud på cykler
Det er ikke unikt for 90'erne, men annoncer for de nyeste Mustang cykler var ofte at finde i Samvirkes magasiner - og var man medlem af Coop, kunne man få cyklen til medlemspris. Det gælder stadig i dag.
I 1990'erne skulle cyklen først og fremmest være praktisk, og danskerne gik igen knapt så meget op i, hvordan den tohjulede så ud. Til gengæld blev det indvendige 7-gearsnav standard på de fleste cykler.
00'erne: Mor og søn på de tohjulede
Cyklerne blev i stort omfang brugt af både børn og voksne. I 1890'erne blev ladcyklerne også en del cykelbilledet, og cykelstierne blev bredere i takt med, at cyklerne blev bredere. Selvom ladcyklen havde eksisteret siden 80'erne på Christiania, fik flere danskere i 90'erne øjnene op for ladcyklen som alternativ til bilen til at transportere børn og indkøb fra a til b.
Det er også værd at bide mærke i, at cykelhjelmen havde fundet vej til cykelreklamerne.
10'erne: Jubilæumscykel designet af kunder
I forbindelse med Mustangs 70-års jubilæum i 2015 lancerede Coop og Mustang en jubilæumscykel, og på Facebook kunne danskerne stemme mellem to forskellige motiver på jubilæumscyklen. Den ene cykel havde et grønligt plantemotiv, og den anden røde prikker og røde skærme. Et flertal stemte på cyklen med det grønne motiv, og cyklen blev produceret i 100 eksemplarer.
20'erne: Mustang i butik
Efter at have været online de sidste år, er cyklerne nu parkeret i Kvickly og SuperBrugsen.
Elcyklerne fylder mere og mere i cykelbilledet, og ifølge Vejdirektorat var lidt under hver 4. solgte cykel i 2022 med el. Til sammenligning udgjorde elcyklerne 0 % af det danske cykelmarked i 2011. Selvom den eldrevne motor har fundet vej til mange af danskernes cykler, ligner cyklerne stadig de tohjulede, der også blev brugt på cykelstierne for 80 år siden.
ANNONCE
ANNONCE
Kilder: Historielab, Samvirke Arkiv og artiklen "På to hjul gennem årtierne"