Sukker er ikke bare sukker

Der findes efterhånden et hav af varianter – sukker, sirup, kandis etc., og mange af dem adskiller sig fra hinanden. Både hvad angår smag, tekstur og næring. Marie Steenberger er ernæringsekspert. Hun gennemgår her syv forskellige typer sukker.

Stødt melis (hvidt raffineret sukker)

Det udvindes af sukkerroer, og det har ingen
næringsværdi. Smagsmæssigt bruger man sukker i slik eller madlavning, når man
ikke vil have forstyrrende smagsnuancer, da det udelukkende er sødt.

Brun farin

Det er en blanding af almindelig stødt melis og rørsukkersirup
og indeholder lidt flere mineraler end almindeligt sukker – stødt melis – som
kalium, calcium, jern og magnesium. Brun farin har smagsnoter af karamel og
kaffe, og den bruges derfor ofte i sammenhæng med chokolade, da disse
smagsnuancer harmonerer fint.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Flormelis

Det er stødt melis i finere krystaller blandet med lidt
kartoffelmel for at undgå, at det klumper. Da der er tilsat kartoffelmel, er
den ikke helt så gennemtrængende sød i smagen som almindeligt sukker.
Næringsmæssigt adskiller den sig næsten ikke fra sukker, men den indeholder
færre simple kulhydrater.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Rørsukker, brunt

Udvindes af sukkerrør modsat stødt melis, der er udvundet
fra sukkerroen. Det er en udbredt misforståelse, at hvidt sukker er mere usundt
end brunt, men ingen af de to har nogen næringsværdi. Smagsmæssigt adskiller
rørsukker sig fra almindeligt sukker ved at være karamelliseret, og derfor er
det brunt. Det betyder, at rørsukker har en mere nuanceret smag af
karameltoner, og derfor bruges det ofte til at komme i kaffen.

Kandis

Den laves ved at dyppe en pind i en tyktflydende
sukkermasse, og derfor adskiller den sig næringsmæssigt ikke fra almindeligt
sukker. Kandis er simpelthen bare større sukkerkrystaller, der er fremstillet
ved langsom krystallisering.

Den er brun, fordi det er karamelliseret, og fordi den
oftest sidder på en pind, er den nemmere at røre ud i varme drikke.

Muscovado

Det er en delikat type sukker, der er begyndt at vinde
frem på det danske marked. Det er uraffineret rørsukker, der er tilsat sirup,
hvorfor det er mere fugtigt og klumper let. Det har en større næringsværdi end almindeligt sukker og
indeholder kalium, calcium, jern og magnesium.

Fordi muscovado er uraffineret og ekstra karamelliseret,
har det langt flere smagsnuancer end almindeligt sukker, og derfor bruges det
som et sødmefuldt krydderi i saucer og dressinger. Det er den mest krydrede
type sukker, man kan få.

Honning

Det er den mest luksuøse måde, man kan søde på, og det er
ikke direkte sukker. Blomstens nektar blandes med enzymer i biens mave og
bliver til honning, og det indeholder mere vitamin og mineral end sukker.

Det er meget nemmere at udvinde sukker fra roer og rør
end honning fra bierne, og derfor er honning dyrere end sukker.

Der findes mange typer honning, og smagen varierer bredt
afhængigt af bier og blomster.

Alle de forskellige typer sukker påvirker blodsukkeret på
samme måde, og Marie Steenberger råder til, at højst 10 procent af kostens
samlede daglige energiindhold består af sukker. 55 gram for kvinder, 70 gram
for mænd og 30 gram for børn

Læs mere om