Skal vi snart sige farvel til den konventionelle gulerod?

Økologisalget faldt en smule under inflationskrisen, men på varer som eksempelvis gulerødder, krydderurter og havregryn fylder økologien så meget, at de konventionelle varianter snart kan blive fortid

I mange år er flere og flere af de madvarer, danskerne køber, blevet økologiske, men prisernes himmelflugt i 2022 fik flere danskere til at vælge de økologiske varianter fra, når de stod foran hylden i supermarkedet. Økologiandelen, der er et mål for, hvor stor en del af det samlede indkøb der er økologisk, faldt for første gang i mange år.

Snart sælger Coop så mange økogulerødder, at det kan blive et farvel til den konventionelle

Økologiske gulerødder er populære. Faktisk så populære, at et flertal af kunderne i dag vælger de økologiske gulerødder frem for de konventionelle, når de handler i en af Coops butikker. Danskernes kærlighed til de økologiske rødder får Lars Bo Hansen, der er kategorichef for grøntsager i Coop, til at komme med en spådom:

»Jeg tror, at de konventionelle gulerødder helt bliver udfaset i løbet af nogle år. Efterspørgslen på de økologiske gulerødder stiger og stiger, og på et tidspunkt kan det ikke svare sig at have andet end økologiske gulerødder i butikken.«

I dag findes en række andre varer i frugt- og grøntafdelingerne kun i en økologisk variant. Måske har du lagt mærke til, at det kun er muligt at få økologiske bananer hos Coop – og i øvrigt at langt de fleste bananer fra danske supermarkeder har et økomærke.

Økologiske bananer blev hverdagskost i 2020, da Coops leverandører ikke kunne garantere, at bananerne var fri for det uønskede sprøjtemiddel chlorpyrifos, der er mistænkt for blandt andet at kunne give hjerne- og nerveskader på børn og ufødte fostre. Derfor stoppede salget af de konventionelle bananer, og i dag er 8 ud af 10 bananer i de danske frugtskåle og køleskabe økologiske.

Krydderurter, fennikel og squash får du også kun som øko

Mælk, frugt og grønt er de varegrupper, hvor danskerne køber allermest økologi, og ud over bananerne findes der en række andre varer, hvor det nærmest kun er muligt at finde en økologisk variant. Det gælder blandt andet fennikel, bladselleri og rabarber, der er nichegrøntsager, fortæller Lars Bo Hansen, der er kategorichef for grøntsager i Coop.

»Når man på nogle varer kun kan finde en økologisk variant, skyldes det typisk en kombination af, at mange foretrækker økologien, at prisforskellen på den økologiske og konventionelle variant er lille, og at salget måske ikke er så stort, at vi kan holde to forskellige varianter friske i alle butikker.«

Krydderurter kommer stort set kun økologiske til Coops butikker, men her kan der være konventionelle krydderurter, hvis der er et særligt slagtilbud. Når det gælder squash, kan der være konventionelle squash på hylderne om vinteren – i perioder kan det nemlig være nødvendigt for Lars Bo Hansen og hans kolleger at indkøbe konventionelle squash for at have nok squash på hylderne.

Da priserne steg, holdt forbrugerne en pause fra økologien

30 år. Så gammel er økologien blevet – i hvert fald hvis man måler efter den uge, hvor økologiske varer første gang var i tilbudsavisen i et dansk supermarked. Det var hos SuperBrugsen. Og lige siden er danskernes lyst til økologi vokset år for år – dog faldt danskernes lyst til at købe økologi lige så hurtigt, som priserne på varme, elektricitet og dagligvarer steg i efteråret 2022. Det viser en opgørelse over danskernes indkøbsvaner, Coop har lavet.

I Coops supermarkeder udgjorde de økologiske varer 15,9% af den samlede mængde fødevarer i indkøbskurven, når man måler fra september 2022 til september 2023. Året forinden lå andelen på 16,6% i Coops butikker, fortæller Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop.

»De kraftige prisstigninger på dagligvarer fik mange danskere til at gå på tilbudsjagt og samtidig spare de steder, de kunne. På mange varer er den økologiske variant stadig dyrest, og på nogle varegrupper har vi set, at andelen af økologiske varer er faldet. Det har betydet, at den stigning, der har været i økologisalget år for år de sidste mange år, stoppede i 2022 og første del af 2023,« fortæller Thomas Roland.

Historisk set er økologiandelen stadig høj. Det lille fald, der skete fra 2022 til 2023, sætter kun udviklingen en smule tilbage. Økoandelen i september 2023 svarer til den andel, økosalget udgjorde for halvandet år siden, fortæller Thomas Roland. 

»Økoandelen ramte et lavpunkt op til sommerferien, siden er forbrugerne ved at vende tilbage til de gamle vaner. Andelen af økologiske varer i en gennemsnitlig indkøbsvogn stiger igen.«

Da inflationskrisen rasede, skete der forskydninger i, hvilke produkter forbrugerne puttede i kurven. Størst var faldet, der ramte det økologiske kød. Her købte forbrugerne en fjerdedel mindre økokød end året forinden. Salget af økologisk pålæg, brød og kolonial faldt også, mens salget af frugt og grønt var stort set uforandret. Mælk, æg og juice blev der til gengæld mere af – selvom det generelle økosalg faldt i perioden.

»Når det gælder basisvarer, er danskerne trofaste økologitilhængere, og vi kan se, at den mangeårige trend mod mere og mere økologi er begyndt lige så stille igen,« fortæller Thomas Roland.

Her er varerne, hvor der (næsten) kun findes økologiske varianter:

  1. Bananer
  2. Fennikel
  3. Squash
  4. Krydderurter
  5. Bladselleri
  6. Nogle typer klid og frøblandinger
  7. Nogle varianter af babymad