Sådan får du en vinterklar cykel
Smør de bevægelige dele
Frost i sig selv er ingen skade for din cykel, men kombinationen af frost og fugt er. Bliver din cykel våd af sne og vand fra vejen, kan vandet sætte sig som is omkring de bevægelige dele, som for eksempel kabler og bremser. Det kan dels ødelægge kablerne og gøre det svært eller umuligt at bremse.
Derfor skal du smøre alle bevægelige dele med olie. Om vinteren skal du bruge en våd olie, da den er mere vandafvisende og ikke tører ud. Den populære WD40 olie dur ikke til kæde og tandhjul, da den affedter. Den er tilgengæld god til kabler og gear.
Det skal du smøre
- Lås
- Støtteben
- Bremser (få ikke olie på klodser eller skiver, da det gør det svært at bremse)
- Greb og gearvælger
- Kæde
Tør kæden af, før du smører den, så du får gammelt skidt og olie af. Smør, så alle led får olie, og lad cyklen stå med olien på et stykke tid, så olien kan trænge ind i kæden.
Hold kæden stram
Er kæden for slap, takker den over i tandhjulene. Det kan ødelægge tandhjulene og i værste fald få kæden til at falde af. Falder kæden af, er der stor risiko for, du vælter på cyklen.
Kæden strammes ved at læsne baghjulet og flytte det bagud. Kan det ikke komme længere bagud, skal du have et led af kæden. Det kan gøres med en kædeadskiller, men cykelhandleren kan også gøre det for dig. En strammet kæde skal stadig kunne give sig lidt. Er den for stram, slider du på tandhjul og kæde unødigt.
Sørg for pumpede dæk
Kulde, fugt, salt og skidt gør også, at dine cykeldæk lettere punkterer. For at mindske risikoen er det det en god idé at holde dine dæk pumpede. Pump dem hver 14. dag, så er du på den sikre side.
Hav lyset i orden
Det er mørkt om vinteren, så sørg for at have lygter på, så dine medtrafikanter kan se dig - og så du ikke får bøde for at køre uden lys.