Lokalt smager godt

Jens Hansens lokale æblemost står ved siden af Rynkebys. De lokale varer vælter ind i supermarkederne, og der er grobund for mere. De lokale varer kan måske blive et indkøbsparameter på linje med økologi, hvis trenden fortsætter.

I forgangslandene har de lokale varer endnu mere medvind end i Danmark, og de er derfor også tiltænkt en endnu større rolle i det fremtidige Coop.

Supermarkeder ændres efter landsdel

Går du i et supermarked i Nordjylland, ligner det ikke et supermarked på Bornholm. Selvom mange varer viser de samme etiketter, er der også lokalt producerede varer, der viser, hvor i landet du er. Mælk fra det lokale mejeri, honning fra den lokale avler, øl fra den lokale brygger har tilkæmpet sig hyldeplads, og flere af de lokale fødevarer er på vej. 

Siden SuperBrugsen i 2013 begyndte at invitere de lokale varer ind at stå side om side med Nestle og Arla, er der kommet mange til. Både resten af Coops forretninger og Dansk Supermarked er fulgt trop. 

De lokale varer startede i SuperBrugsen 

Der var ellers rigeligt af udfordringer for SuperBrugsen, da de lokale varer skulle inviteres indenfor. Det var blandt andre SuperBrugsens kommercielle direktør, Jeff Salter, der skulle hjælpe varerne på vej.

»Vi forsøgte at gøre det så enkelt som muligt, så hovedkontoret ikke skulle blande sig i hver aftale, vi skulle have butikkerne til at skabe kontakten til producenten, og vi skulle have landmændene til at køre deres varer ind i butikken. Det var ikke nemt, men vi vidste, at kunderne kunne lide det, og at det passede ind i SuperBrugsens historie om lokal forankring,« siger han.

Siden da har de lokale varer været ligesom snebolden, der begyndte at rulle fra toppen af bjerget. Alle SuperBrugser i Danmark fører nu lokale varer fra deres nærområde, mange Kvickly-butikker er fulgt trop, og Dagli’- og Lokalbrugsen har taget det ind som en del af et nyt koncept, da kæden skulle nytænke deres rolle efter lukkelovens ophør.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det nordiske køkken giver medvind

Hos Retail Institute holder man et skarpt øje med tendenser i detailhandlen, og skæver man til  udlandet, er det måske ikke så underligt, at de lokale varer ligner en succes herhjemme, men ifølge vidensudviklingschef Mette Skovgaard Frich er der også nogle heldige tilfældigheder, som har spillet ind.

»Lokale varer har været stort i England, USA og Frankrig længe. Franskmændene har deres terroir, som har vist, hvor varen kom fra, og for 10 år siden i Californien så vi for alvor lokale varer indtage detailhandlen. I Danmark har vi genoplivet det nordiske køkken, og det har helt sikkert gjort, at danske varer har fået et endnu bedre image,« forklarer hun.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det er en rigtig god historie

Ny nordisk hverdagsmad gik fra at være en smule elitært til at eksistere og give mening i det lokale supermarked, og det har givet de danske specialiteter endnu et rygstød. Et rygstød, som kan mærkes i SuperBrugsen, der ellers i første omgang tog de lokale varer ind for at vise den gode vilje i lokalmiljøerne.

»Det er ikke meningen, at de lokale varer skal være en overskudsgivende forretning. Det er en rigtig god historie, som vi er glade for at kunne fortælle som kæde, men det er også blevet en fornuftig aftale for brugserne, og vi får rigtig mange positive tilbagemeldinger fra de lokale producenter,« siger Jeff Salter.

De nære værdier taler til os

Historien spiller en vigtig rolle i de lokale varer. De lokale varer er symbol på nære værdier, der taler til os, når vi skal vælge, hvad der kommer i kurven. Koteletten kommer måske fra grisen hos bonden på nabogården, og når vi køber ind, går pengene tilbage til lokalsamfundet. Det er ifølge Mette Skovgaard Frich tæt på forbrugerens hverdag, meget tættere på end fairtrade-varer fra den tredje verden.

 »I en global verden er det lokale ikke altid en naturlig del af vores forbrug, og derfor værner vi ekstra meget om det, fordi det viser, at vi hører til et sted. Vi er blevet lidt trætte af det klassiske supermarkedskoncept med de samme varer overalt. Hele kædekonceptet med fastlåste varesortimenter og indretningsmønstre er på retur. Alle de store kæder som Starbucks og McDonald’s har droppet den strømlinede tilgang til indretningen, en Starbucks i København ligner ikke længere en Starbucks i Seattle. Vi vil hellere have vores egen udgave af forretningerne.«

Coop giver lokale varer større rolle

Konkurrenterne er også begyndt at se potentiale i de nært producerede varer, og Coops nyligt lancerede Madmanifest, der skal lægge sporene for fremtidens Coop-supermarkeder, havde også et punkt om lokale leverandører. Et punkt, der lægger op til en endnu større rolle for det lokale islæt.

»»Vi har et mål, om at vi skal drive supermarkeder, som ikke kun konkurrerer på pris, men også på mangfoldighed og valgmuligheder, og her er de lokale varer med til at differentiere os fra konkurrenterne,« siger Fooddirektør i Coop, Jens Visholm.

Det skal blandt andet ske gennem bedre leverandøraftaler for de små lokale producenter sammenlignet med store leverandører, så der nemmere kommer lokale varer på hylderne.

Kan blive det næste indkøbsparameter

Kigger man på foregangslandene, er der ikke noget, der tyder på, at markedet er mættet. Tværtimod kan de lokale varer drives langt.

»Loftet for lokale varer er ikke ramt i udlandet endnu, selvom de er foran os, så der er ikke noget i vejen for, at det kan vokse i Danmark. Man kan godt forestille sig, at det bliver et parameter på samme måde som økologi, når vi vælger varer, men det kræver, at det fortsætter med at gå godt. Der er et stykke vej, før det når økologien,« siger Mette Skovgaard Frich

Læs mere om