Lav dine egne spirer til salaten

Spirende bønner og linser på køkkenbordet er både hyggeligt og sundt. Og så er det slet ikke så svært at komme i gang med at lave bønnespirer.

Det er let at lave spirer selv

Knasende spirer er rige på vitaminer og mineraler som A-, C- og E-vitamin samt calcium og jern, og de indeholder intet fedt. Og så er de både lette og sjove at lave selv. 
 

 

Godt at vide om spirer

Hjemmelavede spirer kan laves af røde og grønne linser, mungbønner, azukibønner, kikærter og ærtebønner. Spirer af kikærter kan være hårde for maven, og de bør derfor gives et opkog i cirka tre minutter før spisning. Undgå sorte bønner, limabønner, havebønner, pralbønner, kidneybønner, hestebønner og brune og hvide bønner, som alle har et højt indhold af giftige lektiner.  
Vælger du certificerede spirefrø, er de testet for blandt andet listeria, colibakterier og salmonella. 

Tip

Prøv at smide en håndfuld friske spirer oven på din ossobuco, mørbradgryde eller kartoffelsuppe lige inden servering. 

Kilde: Bogen ‘Stærke knogler’ af Mia Damhus, friskespirer.dk, Fødevarestyrelsen

Se, hvad vi ellers skriver om: #salat, #gør-det-selv og #køkkentips