Vedligeholdelse

Gode råd: Undgå fælder, når du køber brugt bil

Brugte biler har typisk kortere garanti end en fabriksny bil fra en forhandler. Samvirke hjælper dig med at tjekke bilen gennem, inden du skriver under.

Tjek altid en bil både indvendigt og udvendigt, når du handler brugt

Forbered dig – og gør en god handel

En brugt bil kan være et fantastisk køb – men også fuld over ubehagelige overraskelser. Du kan forberede dig på en god handel, hvis du går bilen ordentligt igennem, inden du skriver under på en købsaftale.

Samvirke giver dig en række gode råd, du kan følge til en mere sikker bilhandel. Husk i øvrigt altid en lommelygte, når du skal kigge på ny bil.

Er bilen vedligeholdt og serviceeftersyn overholdt?

Kig i første omgang grundigt på bilen. Virker den vedligeholdt, og er der småbuler i bilen? Små buler kan være dyre at få lavet, hvis du vil det. Samtidig må der ikke være stenslag i synsfeltet på forruden – så er bilen ulovlig.

Tjek også, om lakken er ens over hele bilen. Er lakken lysere nogle steder, kan det tyde på, at bilen har været repareret tidligere. Spørg så ind til reparationen.

Tjek samtidig bilens servicebog. Er alle service overholdt? Og er der skiftet tandrem og bremser efter de forskrifter, som producenten anbefaler?

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Inde i kabinen

Rust er ikke så stort et problem som tidligere, men når du alligevel går kabinen gennem, så løft måtterne for at se, om bilen er tør i bunden. Kig også efter tegn på rust. Nogle biler rammes af rust i undervognen.

Instrumentbræt bør være fint, alle pærer skal lyse og tjek også, om alle ruder kan rulle op og ned.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Er der gæld i bilen?

Tinglysningsretten har en samlet oversigt over kreditorer, der har sikkerhed i danske biler. Tjek derfor altid Bilbogen hos Tinglysningsretten for gæld i bilen.

Du kan risikere at hænge på bilens gamle gæld, hvis bilens tidligere ejer ikke indfrier den.

Tag en køretur

Hav helst en ven, bekendt eller et familiemedlem med, når du skal købe bil. To sæt øjne ser bedre end ét. Tag også en prøvetur i bilen sammen. Og gå følgende liste gennem:

•    Sæt bilen i gear, mærk efter om koblingen går med et jævnt tryk – er der ujævn vandring skal den tjekkes grundigt efter.
•    Start gerne flere gange, så du er sikker på at tændingen fungerer.
•    Kør derefter roligt af sted. Tjek for ratslør, kør forsigtigt hen over ujævnheder, og mærk efter om støddæmperne er i orden.
•    Lav gerne flere bremsetest ved forskellige hastigheder. Kør alle gearene i gennem, og lyt efter vindstøj helt op til motorvejsfart.

Batteri, olie og kølervæske

Tjek, om der er nok olie og kølervæske på bilen. Olien i bilen skal ikke være kulsort, da det er et tegn på en slidt motor. Se efter oliespild og utætheder i motorrummet (og vær på vagt hvis motoren tydeligvis lige er blevet vasket).

Tjek kølervæsken, der må selvfølgelig ikke være olie i. Glem heller ikke batteriet, der skal være rent og uden hvide belægninger ved polerne.

Dæk og hjul

Er dækkene slidt ensartet? Hvis dæk er slidt skævt, er hjulophængene ikke justeret rigtigt eller også er de slået skæve. Endeligt kan skævt slidmønster skyldes en skævhed i karrosseriet efter en alvorlig skade.

Find også ud af, om du får sommerdæk eller vinterdæk i et godt mærke med fra den tidligere ejer, hvis du køber bilen.

Ryk grundigt i begge forhjul. Er der slør, kan det også betyde slidte bøsninger eller fejl i forhjulsophænget. Drej på rettet, og tjek om hjulene følger med – hjul skal reagere på den mindste ratbevægelse.

Tjek for slidte støddæmpere ved at presse ned på kølerhjelmen over hvert hjul. Kommer bilen op i en fjedrende bevægelse?

Rust

Du har allerede tjekket indvending, om bilens bund er tør. Men se også på bilen nedefra. Er der rustangreb? Udstødningen må ikke være tæret. Tjek om bilen har været undervognsbehandlet med rustbeskyttelse. En behandling forlænger bilens levetid en del.

Uvildigt tjek af bilen

Som almindelig forbruger kan det være svært at se, om tændrørene skal skiftes eller en toppakningen er gået. Derfor tilbyder virksomheder og værksteder som for eksempel FDM og Applus+ Bilsyn at gennemgå bilen for dig.

Tjekket tager typisk 2-3 timer, hvor en mekaniker gennemgår bilen indvendigt og udvendigt. Eftersynet resulterer en skriftlig vurdering af bilens stand, og rapporten kan du tage med til brugtvognsforhandleren, så I kan aftale om eventuelle fejl skal betyde, at du skal have nedslag i prisen.