Fra tørst til tanke: Sådan skaber ISH alkoholfrie alternativer

Da Morten Sørensen for nogle år siden kastede sig over en udfordring om ikke at drikke alkohol i 100 dage, fandt han ud af, hvor svært det var at få en lækker drink uden procenter. I dag har iværksætteren med ISH skabt et alkoholfrit alternativ, hvor du får masser af smag men ingen tømmermænd

Forårssolen titter ind gennem kontorvinduerne i Valby, mens Morten Lee Sørensen hilser velkommen foran ISHs farveri­ge bar, hvor 17 forskellige alkoholfri drikke kæmper om opmærksomhe­den – og for at slukke gæsternes tørst. Stemningen blandt medarbejderne er bramfri, og netop fællesskab var da også en af inspirationskilderne, da Morten fik ideen til at skabe et produkt for alle efter at have prøvet kræfter med en challenge om at være alkoholfri i 100 dage. For her gik det op for den 42-årige iværksætter, hvor svært det var at støve et godt alkohol­frit alternativ op, når han og vennerne var på restaurant. 

”Jeg var ude med venner, som ville have en Dark ’n’ Stormy. Så den var jeg med på, men jeg havde ikke lyst til alkoholudgaven. I stedet kunne jeg se på mine venner, som fik serveret en lækker drink, mens jeg sippede til min lidt slatne drink med æblejuice og ginger beer. Der slog det mig, at der må være andre, der bare gerne vil nyde en god drink i godt selskab. Det var ikke specielt svært at lade være med at drikke alkohol. Det svære var at finde gode alternativer.”

Og sådan blev ISH til i efteråret 2018, hvor de begyndte at producere alkoholfri gin med en ambition om, at ingen skal melde fra til en fest, fordi de ikke har lyst til alkohol. 

”Jeg bliver så ærgerlig, når jeg hører om unge, som ikke vil deltage i festlig­heder, fordi de føler sig presset til at drikke alkohol. Det er fællesskabet, der er vigtigt. Det betyder ikke så me­get for mig, om man skåler med eller uden alkohol. Men jeg bliver aldrig en moralsk vogter. Jeg drikker også alkohol, bare med måde.”

Produktion på gods 

Det er sidst i april, og gyldent lys lander på loftsetagen i den gamle hestestald på Oremandsgaard. Duften af træ og let syrlige noter fra lagrede ingredienser hænger i luften, og mør­kebrune tønder står på række fyldt med gårdens eget alkohol. Her, midt i det historiske gods på Sydsjælland, hvor økologi ikke bare er et buzzword, men har været en livsstil siden 1967, bliver ISHs smagsunivers skabt. Alko­holfri gin, rom og tequila produceres i et miks af tradition og innovation - fra den håndværksprægede lagring i gamle tønder til det ultramoderne la­boratorium ved siden af. Her står den specialbyggede maskine med kompo­nenter fra hele verden, skabt specifikt til ISH. Rør og ventiler snor sig som en pulsåre gennem laboratoriet, og her bliver hver eneste dråbe finjusteret, så den rammer præcis den smag, der skal gøre op med forestillingen om, at fest og fællesskab partout kræver alkohol.

Kort om ISH

  • Stiftet af iværksætter Morten Lee Sørensen i 2018.
  • Producerer 17 produkter – fra gløgg til gin. Gin er deres første og største produkt.
  • Irma var den første butik, de blev solgt i. I dag forhandles produkter­ne i alt fra Michelin-restauranter til discountbutikker verden over.
  • Produktionen af alkoholfri spiritus foregår i Præstø på Oremands­gaard, der drives af August Hage, som er femte generation på godset.

Margarita på menuen

Det var ellers lidt af et tilfælde, at Morten stødte på godsejeren August Hage, der er femte generation på Ore­mandsgaard, men siden har der ikke været noget tilfældigt over deres sam­arbejde – og over produktionen her. Gården har sin egen kilde med noget af det reneste drikkevand, der findes, og derfor var det også et naturligt skridt, da ISH flyttede sin produktion til Præstø i 2020 for at forbedre smagen. 

”Jeg vil gerne hylde individualismen og forskellig­heden. Det er tit der, det smukke gemmer sig. Jeg håber, vi når til et sted, hvor det ikke er vigtigt, om der er alkohol i en drink. Bare den smager godt.”

Netop smagen har da også udviklet sig meget, siden Morten Lee Søren­sen besøgte ’Løvens Hule’ i 2019 og måtte gå tomhændet derfra. I dag er det tredje version, der findes på hylderne i Coops butikker, og Morten og resten af teamet, der i dag tæller 15 medarbejdere, har modtaget en række priser for deres produkter. Men de er langtfra færdige med at forbedre og forny. F.eks. er de begyndt at tilsætte appelsinskal for at give endnu friskere smag. Og dertil er der fortsat hele ud­fordringen med at give den brænden­de fornemmelse af alkohol i halsen.

”Vi får hele tiden ny viden, nye metoder, som kan gøre smagen endnu bedre. Fra anden til tredje generation fandt vi ud af, at man kan bruge chilif­rø til at genskabe den varme i munden, som man kender fra alkohol.”

Og næste projekt er der styr på. 

”Vi skal selvfølgelig også lave ver­dens mest populære drink, margari­ta,” slutter Morten Lee Sørensen.

Promillefri produktion

  1. Det tager 12-18 måneder at udvikle en smag til et produkt. Smag trækkes ud af ingredienser ved hhv. damp, destillering og klassisk ekstraktion (lidt som når man laver en kop kaffe).
  2. Når opskriften er klar og alle ingredi­enser lokaliseret og ekstraheret, begynder produktionen på Ore­mandsgaard.
  3. Ingredienserne blandes med det rene vand fra Oremands­gaard-kilden.
  4. Herefter pasteurise­res den alkoholfri drik, hvor væsken varmes op til 80 grader i 30 sekunder og derefter ned til 20-25 grader. Vigtigt i forhold til fø­devaresikkerhed, fordi der ikke er alkohol, der kan fungere som konserveringsmiddel.
  5. Til sidst tappes drikken på flaske. Der kan produceres op til 1.500 flasker i timen.

Læs mere om