Corona: "Hver gang Mette Frederiksen har holdt pressemøde i fjernsynet, har vi kunnet mærke det i butikken"

Mød nogle af Coops 39.529-medarbejdere, der knokler for fællesskabet lige nu

Tak, fordi du tager hensyn, når I handler og holder afstand i kassekøen. Tak, fordi du ikke hamstrer dagligvarer. Husk: Hvis du vil hurtigt igennem butikken, så brug Scan & Betal.

Daniel D. Hansen, butikschef, fakta Rolighedsvej, Frederiksberg C:

»Hver gang Mette Frederiksen har holdt pressemøde i fjernsynet, har vi kunnet mærke det i butikken. Efter det første pressemøde kunne jeg tage billeder af vores hylder med pasta, ris og konserves. De var helt tomme. Og i dagene efter kan man godt mærke, at der er mere travlt end normalt. Heldigvis har vi fået mange varer leveret hurtigt igen, men det har også betydet, at vi har haft travlt med at fylde op. Kunderne er gode til at købe stort ind og så komme færre gange i løbet af en uge. Det giver lidt bedre plads i butikken. Vi er en meget lille butik.

Vi har haft ekstra bemanding på, siden corona brød ud i Danmark. Et par af ungarbejderne skrev til mig i begyndelsen, at de ikke var trygge ved at komme på arbejde. Jeg snakkede med dem, og det tror jeg også, deres forældre gjorde, så de har sagt, at de er klar til at komme tilbage igen. Vores kunder har været rigtig gode til at passe på hinanden. Der har været stor forståelse for, at man skal tænke på en anden måde, når man køber ind. En enkelt gang har vi oplevet, at nogle kunder var ved at komme op at skændes, fordi de syntes, at andre gik tættere på end de 2 meter. Men helt generelt har de været søde ved både hinanden og os.«

Laura, medarbejder i kassen og kiosken, Kvickly Frederiksberg, Frederiksberg:

»Det har været nogle hektiske dage, og jeg er overrasket over, hvor mange kunder der har været i butikken på nogle tidspunkter. Det har føltes som lige op til jul eller nytår.

Vi har sat afstandsmærker på gulvet, så kunderne bliver mindet om, at de skal stå i kø 2 meter fra hinanden. De fleste er gode til at overholde det. Selv prøver jeg at minde kunderne om det, hvis de står for tæt på hinanden, det gør de især, når de står i kø ved kiosken.

Oppe ved kassen har vi fjernet varedelerne, på den måde bliver man automatisk mindet om, at man skal holde afstand. Man skal ikke lægge sine varer på båndet, når der allerede er en anden kunde. Jeg bruger håndsprit, hver gang jeg har taget mod kontanter, eller hvis jeg rører ved noget, kunderne rører ved. På den måde kan jeg være med til at mindske spredning af smitte. Jeg er ikke bange for selv at blive syg, men jeg er bange for at kunne give smitte videre. Især til de ældre kunder, men også til andre. Jeg kan jo ikke se på kunderne, om de har en sygdom i forvejen.

Corona har gjort os bedre til at arbejde på kryds og tværs af afdelingerne, men jeg glæder mig til igen at kunne spise frokost som planlagt og komme hjem på det tidspunkt, men regnede med.«

Simon Neve, 28 år, souschef i SuperBrugsen Billund:

»Vi har fået en skærm op ved vores kasser – sådan en plexiglas-skærm – for at skåne personale og kunder. Det gør det lidt svært at høre, hvad kunderne siger, og det bliver også akavet i forhold til kontakten med kunderne. For eksempel, hvis man skal hjælpe med Coop App’en – det er lidt svært, når man skal holde afstand. Heldigvis virker folk super glade for, at vi møder op hver dag. Man får lige et ekstra stort smil fra dem, selvom det er lidt en træls tid, vi er i. Det er rigtig rart at mærke, at kunderne er glade og taknemmelige for ens arbejde. 

Jeg er ikke så nervøs for mig selv. Jeg skal nok klare den, hvis jeg skulle være uheldig at blive smittet. Men tænk, hvis jeg kom til at smitte nogle af vores kunder – det er min største frygt. Jeg har også sagt til mine bedsteforældre, at jeg ikke kommer og besøger dem det næste stykke tid, for man er udsat i et job som mit. Jeg glæder mig til igen at få et naturligt forhold til afstand. Det bliver rart at få et naturligt forhold til kunderne og kunne hjælpe dem ordentligt.«

Marie Pilgaard, servicemedarbejder, fakta Gammel Køgelandevej, Hvidovre:

»Jeg vil ikke sige, at det har været svært, men der var et døgn, hvor vi havde ekstra travlt med at fylde varer på hylderne, da alle nærmest gik i hamstringspanik. Vi tager vores forholdsregler her i butikken, og jeg er selv begyndt at bruge handsker. Vi spritter også løbende alle flader af.

Et par af mine kolleger skal blive hjemme, så vi er lidt underbemandet, og vi andre får lidt ekstra vagter. Det gør jeg gerne, for jeg synes, det er vigtigt at holde dagligvarehandlen gående. Min mor er ikke glad for, at jeg tager vagterne her i butikken, men jeg er glad for at kunne hjælpe, og at vi kan opretholde en god standard.

Jeg er ikke selv bange, men jeg tænker mig godt om. Det vil være svært at skulle bære den skyld, det vil være, hvis jeg var årsag til, at andre blev smittet. Så jeg mødes nu kun digitalt med mine venner.

Normalt går jeg i 3. g på H.C. Ørsted-gymnasiet på Frederiksberg. Jeg savner den struktur, der er i at gå i skole. Lige nu er undervisningen virtuel. Så jeg glæder mig til at komme tilbage på gymnasiet og til at komme rigtigt i gang med at læse til eksamen.«

Lene Lorckmann, 31 år, salgsassistent i Irma Strandboulevarden, København:

»Det svære lige nu er at få folk til at holde afstand.  Der er nogle, der ikke tager det så seriøst, men det hjælper på det. Og det er svært at få tid til at spritte af, når der står mange kunder. Men vi prøver at gøre vores bedste.

Kunderne er supersøde, de er glade for, at vi er der. Kunderne smiler, selv når vi siger »Ryk nu tilbage!«.

Jeg er ikke bange for selv at blive syg, jeg er mere bange for at smitte folk, der ikke kan klare det, folk,  der ville blive mere syge, end jeg måske vil blive. Så er jeg bange for, hvordan situationen ser ud om 2 uger, om vi får et udgangsforbud som i Frankrig. Det kan jeg godt være lidt bekymret for.

En af de ting, jeg glæder mig mest til, når det her engang er overstået, er at give min bedste veninde et stort kram. Og at få en normal hverdag igen. At man får nærvær med folk igen. Man er jo blevet afskåret fra verden på en anden måde. Jeg plejer ikke at have noget imod at være alene, men at være alene hele tiden, det er mærkeligt.«

Marlene Jensen, 20 år, butiksassistent, SuperBrugsen Vig:

 »Kunderne er o.k. til at holde afstand, når de står i køen, men generelt kan det være svært at få dem til at ændre vaner. Det hele er jo også sket så hurtigt. Folk har det f.eks. med at komme ind i butikken i grupper. På en måde er det lidt irriterende at skulle påpege, at de kun skal tage 1 eller 2 afsted for at handle, og at de skal huske at spritte hænderne af.

Vi skriver på Facebook for at minde dem om, hvordan vi bedst passer på hinanden. Det er jo en svær tid, men vi sørger for at gøre, hvad vi kan for ikke at sprede smitte.

Jeg er ikke selv bange for at blive syg. Vi har jo også de her hosteskærme, når vi står ved kassen. Men jeg glæder mig til, at vi kan tage dem ned igen, når det hele er overstået, så vi kan tale med kunderne på en anden måde.

Det bliver rart, når kunderne bare kan komme ind og føle, at der ikke er noget pres på dem, at de kan handle, som de plejer og tage familien med, i stedet for at de skal gå der alene og overveje, hvad de skal have til aftensmad.«

Mathias Christoffersen, 33 år, butikschef i Irma Industriens Hus, København:

»Vi passer på hinanden og kommunikerer hele tiden, at alle skal holde afstand og spritte hænder, men vi sørger også for, at alle får en god oplevelse i butikken. På en måde er det også meget sjovt, når det hele er så anderledes.

Enkelte forældre til de yngste medarbejdere under 18 år har været lidt bekymrede, og de unge har fået mulighed for at droppe deres vagter, hvis de ikke har lyst til at være på job.

Vores Irma er jo en rigtig turistbutik, så her er meget stille for tiden, fordi grænserne er lukkede. Vores andre kunder er for en stor dels vedkommende de mennesker, der arbejder på kontorerne i nærheden, og de er jo alle hjemmearbejdende for tiden, så vi mangler rigtig mange kunder – måske 80 procent.

Jeg glæder mig, til der kommer liv i gaderne igen. Det her er underligt.«

(Butikschef Mathias Christoffersen (t.h) er fotograferet i butikken med sine kolleger: Malou, Charlotte og Gregers.)

Bjarne Sørensen, souschef i Kvickly Åbyhøj:

»Det sværeste er at holde tungen lige i munden med alle de informationer og retningslinjer, der hele tiden kommer. Vi kører på to-holds-skift, så vi er her hver anden dag. Og så hjælper alle hinanden, og vi kører på tværs af afdelingerne. Der er en god stemning i butikken, og alle er gode til at spørge, hvis de er i tvivl. Kommunikationen er rigtig, rigtig vigtig i den her situation, og det giver en masse tryghed, at medarbejderne føler sig informeret og hørt.

Vores kunder skal simpelthen have kæmpe ros, de er gode til at holde afstand, også når de har spørgsmål. Vi har mange loyale kunder, som altid har handlet her i Åbyhøj, og de kommer stadigvæk.

Jeg glæder mig til en fridag, ha ha. Nej, altså den her ånd, vi har lige nu, er simpelthen et kæmpe plus, så den håber jeg, vi kan holde fast i, når det bliver hverdag igen. Vi arbejder mere på tværs end vi plejer, og hjælper hinanden. Mange har fået øjnene op for, hvad der sker i de andre afdelinger. Før i tiden var man mere tilbøjelig til at ringe til dem, der var ansvarlige i de andre afdelinger, men nu har alle været i alle afdelinger, så man ved, hvor varerne er. Det er flere, der siger, at det faktisk er ret sjovt. Vi får det bedste ud af det.«

Paul Jensen, 43 år, brugsuddeler i Dagli'Brugsen Ørslev:

»Kunderne kommer og handler og støtter os, og vi oplever faktisk, at kunderne køber større ind, når de er her. De vælger simpelthen at lægge flere af deres indkøb lokalt. Det er jeg rigtig glad for. Og så er vareforsyningskæden intakt, og det hjælper jo også på det. Det er svært, når der hele tiden kommer nye regler og love.

Jeg oplevede at holde en fridag forleden, og så var der 12 nye retningslinjer, jeg skulle tage højde for, da jeg kom tilbage. Men hvis det er det, der skal til for at begrænse smitten, er det jo fint. Jeg oplever det til gengæld problematisk, at salgskonsulenterne fortsætter med at køre fra butik til butik og vil etablere nye udstillinger. De bør altså blive hjemme.

Jeg er bange for, at mit personale bliver smittet og bliver syge. Alting er jo sat på hold lige nu, - ferieafholdelse og møder og den slags, så jeg glæder mig bare, til hverdagen vender tilbage igen.«

Læs mere om