Efter prisstigninger – så meget har danskernes vaner ændret sig

Meget tyder på, at de prisstigninger, vi har set i 2025, har været en tand for voldsomme for danskerne. I hvert fald viser en ny undersøgelse fra Coop Analyse, at vores forbrugsvaner har ændret sig drastisk i kølvandet på, at de fleste dagligvarer er blevet dyrere.

Har du stået foran køledisken for nylig og tøvet lidt længere end du plejer? Måske har du haft en pakke oksekød i hånden, kigget på prisen og lagt den tilbage med et suk. Du er langt fra alene. Rundt om i landets supermarkeder gentager scenen sig. Hvor indkøbsturen før var en rutine, er den nu blevet et spørgsmål om prioriteringer – og for mange handler det ikke længere kun om, hvad man har lyst til, men hvad man har råd til.

Her på Samvirke har vi i den seneste tid skrevet om nogle af de fødevarer, der er steget allermest i pris det seneste år. Men selvom visse varer er hårdere ramt end andre, er tendensen generel og omfatter langt de fleste fødevarer.

Og det har sat sine spor hos en stor del af danskerne, der har set sig nødsaget til at lave om på mange af hverdagens indkøbsvaner. Det mener John Thøgersen, professor i økonomisk psykologi ved Aarhus Universitet.

”For forbrugerne betyder priserne klart noget for deres indkøb. Både for hvad man køber, og for hvor meget man køber af de forskellige ting,” siger han.

Priserne bestemmer

Undersøgelsen fra Coop Analyse viser, at hele 78 procent af de adspurgte har ladet deres køb af dagligvarer påvirke af de stigende priser. De 78 procent er fordelt på 35 procent, der har svaret ”ja, ofte”, og 43 procent, der har svaret ”ja, indimellem”.

Der, hvor vi lader os påvirke, er især, når vi ruller forbi kølemontren i supermarkedet. Nærmere bestemt når vi er på udkig efter oksekød, der har været særlig hårdt ramt af prisstigninger. Faktisk ser det ud til, at den ellers så populære kødtype delvis er på vej ud af de danske køkkener. For oksekød er den absolutte topscorer, når man kigger på varer, vi har skåret ned på.

Ifølge John Thøgersen er det normalt, når prisen på en bestemt vare stiger.

”Vi har set mange gange før, at når priserne på forskellige fødevaregrupper stiger, så påvirker det købet. Folk er særligt følsomme overfor de relative prisstigninger mellem forskellige fødevaregrupper, når man nemt kan udskifte noget med noget andet.”

Det kan også ses i Coop Analyses undersøgelse.

Ifølge tallene køber 68 procent af de adspurgte mindre oksekød, end de gjorde før prisstigningerne. En sådan tilbagegang kan ingen anden vare matche. Chokolade er nærmeste efterfølger, hvor 52 procent køber mindre end før.

Som John Thøgersen påpeger, er folk meget følsomme over for stigninger, når noget kan erstattes. Og ifølge Coop Analyse er det tilfældet med kødet. 38 procent har ændret forbrugsvaner i 2025. I stedet for oksekød vælger de billigere alternativer som f.eks. kylling.

Hvordan har danskerne ændret på deres vaner som resultat af de aktuelle prisstigninger?

  • 78% lader sine købsvaner påvirke af prisen

 

  • 47% har prisen på kød som den primære årsag til, at de undgår at spise kød, kødpålæg, fjerkræ og fisk til et eller flere måltider
  • Stigning fra 2023 og 2024, hvor det blot var 26%

 

  • 60% har ændret på deres vaner ved at købe flere varer på tilbud
  • 36% køber flere discount eller private-label varer
  • 38% har svaret, at de køber billigere kødalternativer (fx kylling i stedet for oksekød)
  • 32% handler i flere forskellige butikker
  • 45% bruger tilbudsaviser
  • 45% køber varer tæt på udløbsdato
  • 28% er stoppet helt med at købe bestemte varer

 

  • 68% køber mindre oksekød sammenlignet med før prisstigningerne

Høje priser hjælper klimaet

Mens mange altså erstatter oksekødet med andet kød, vælger andre at skære ned. De stigende priser føjer sig nemlig til en bevægelse, der allerede er i gang – et voksende fokus på klimaet og kødets miljøaftryk. 

Flere danskere er opmærksomme på klimaet, og det kan betyde mindre kød på tallerkenen. 

”Mange tænker over, at der er en klimaeffekt på fødevarer. Og når man så skifter oksekød, som er klimabelastende, ud med noget mindre klimabelastende, så sparer man nogle penge, og samtidig er man god ved klimaet, og begge dele spiller en rolle,” forklarer John Thøgersen.

Og der bliver i denne tid utvivlsomt langet mindre kød over disken, end der plejer.

I Coop Analyses undersøgelse svarede hele 47 procent, at prisen er den primære årsag til, at man til et eller flere måltider undgår at spise kød, kødpålæg, fjerkræ og fisk. I både 2023 og 2024 var det blot 26 procent. 

Samvirke har tidligere skrevet om nogle af de varer, der er steget mest i pris det seneste års tid. Klik på artiklerne herunder, hvis du vil læse om det.