Pernille Skipper: "Medlemmernes Mærkesag er en afstemning om, hvad der er vigtigst for medlemmerne her og nu"

Mindre kemi, mere dansk eller grønnere mad. Som medlem af Coop kan du stemme på den mærkesag, du synes, der skal prioriteres højst i 2026. Men hvorfor er det lige disse tre mærkesager, du kan vælge imellem, og hvorfor vælge én mærkesag frem for andre? Samvirke har spurgt Pernille Skipper

Mange kunder vil helst have billigere varer, så hvorfor ikke have en mærkesag, der handler om lavere priser?

”Det behøver vi slet ikke at stemme om. Så lave priser som muligt er altid vigtigt for Coop. Alle skal have adgang til gode varer til ordentlige priser. Det er helt grundlæggende og skal altid være i orden, når man driver en forretning. Specielt i Coop, som netop kom til verden, fordi der ikke skulle være nogen købmænd, der skulle tjene på at tage overpriser. Derfor skulle butikkerne være ejet af medlemmerne selv. Det skal vi holde fast i, så lavest mulige priser er et grundvilkår.”

Her kan du stemme efter 22. september - og indtil da kan du læse mere om Medlemmernes Mærkesag.

Hvorfor er der kun én sag, alle tre er jo værd at satse på? 

”Coop har mange mærkesager, også flere end tre. Mange ildsjæle arbejder hver eneste dag for mindre madspild, bedre emballage, mindre klimaaftryk og mange andre gode ting. De mærkesager er alle vigtige, og afstemningen handler ikke om, at Coop skal holde op med at gøre noget.

Men man kan kun nævne én ting først, når man skal sige, hvad der er vigtigst. Afstemningen mellem de tre er en afstemning om, hvad der er vigtigst for medlemmerne her og nu, og hvad der skal have mest gas i det kommende år.”

Hvordan er de tre mærkesager blevet valgt? Hvorfor ikke undersøge, om medlemmerne har andre ideer?

”Jeg håber, vi næste gang kan lave en endnu mere inddragende model. Nu er det jo første gang, vi prøver, og en mærkesag skal leve op til mange krav. Den skal være til at forstå og identificere sig med for medlemmerne, det skal være noget, hvor butikkerne og leverandørerne rent faktisk kan gøre noget, der skal være noget at kæmpe for politisk osv. Men hvis vi kan udvikle en model, hvor medlemmerne i højere grad bliver involveret tidligere, vil jeg meget gerne i den retning. De tre mærkesager i årets afstemning er valgt bl.a. med input fra Coop ambas landsråd og medlemsvalgte, som er demokratisk valgt i hele landet, samt fra de dygtige mennesker, der arbejder med varer og ansvarlighed i Coop Danmark.”

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad handler de tre mærkesager om?

Grønnere mad

Mange danskere vil gerne spise mere grønt – fordi det er sundt og godt for klimaet. Alligevel opleves frugt og grønt ofte som for dyrt, og mange mangler inspiration til at lave grønne måltider.

 

Mindre skadelig kemi

Vi ved, at færre skadelige stoffer er godt for både vores sundhed og miljøet. Alligevel gemmer der sig usynlig kemi i mange af de varer, vi køber – og det kan være svært at gennemskue. 

 

Mere dansk og lokalt

Danske varer er populære – og med god grund. Men udenlandske varer er ofte billigere, og dansk grøntsagsproduktion er for lille.

Kilde: Coop amba

Hvad med vigtige sager som f.eks. emballage, økologi og dyrevelfærd?

”Coop har mange mærkesager og har altid gået forrest med de mange store sager, der kan fylde i en indkøbskurv. Coop introducerede madpyramiden og har i mange år arbejdet for børns sundhed og madkundskab. Coop var også de første til at sætte økologiske produkter på de danske hylder og de første til helt at fjerne buræg. Og ambitionen om hele tiden at kere sig om danskernes hverdag og de store samfundsproblemer samtidig er der ikke rokket en tøddel ved. Medlemmernes Mærkesag er et forsøg på at involvere medlemmerne i, hvad der er det vigtigste, og samtidig give en mere direkte indflydelse – fordi det at være ejet af medlemmerne er vores helt store særkende.”

Burde Coops mærkesag ikke være at skabe en økonomisk bæredygtig forretning?

”Man kommer ikke uden om, at Coop skal have plus på bundlinjen. Selvom vi er en forretning ejet af 2 mio. dan­skere, gælder de samme vilkår på et konkurrencepræget marked som for alle andre. Valget af Medlemmernes Mærkesag kan ikke erstatte godt købmandskab. At vi skal have de rigtige varer til gode priser i ordentlige butikker. Og alt det arbejder Coop Danmark stenhårdt videre på at udvikle og forbedre. Valget af en mærkesag bygger oven på det arbejde. Fordi ansvarlighed også er vigtigt for medlemmerne, og inddragelse og indflydelse fører til loyalitet og øget bæredygtighed, også økonomisk. Det er også en kerneværdi for Coop, at vi ser på danskernes hverdag i sin helhed, og historien har vist os, at vi godt kan have en positiv forandringskraft, samtidig med at der er plus på bundlinjen. Det skal vi tilbage til.”
 

Læs mere om