Undgå rykkere: Få besked når du får post i e-boks

Du har selv pligt til at tjekke din e-boks for post. Glemmer du et brev om skat, eller får du ikke reageret, når kommunen skriver til dig, kan det i sidste ende koste dig tusindvis af kroner. Post kan havne i e-boks automatisk. Samvirke viser dig, hvordan du får besked, når der kommer ny post i din e-boks

Du har selv ansvaret for at tjekke den post, du får elektronisk. Men du kan få besked på din mail, når der er nye breve i din e-boks.

Får du besked, når der er ny post?

Vidste du, at du selv har ansvar for at få læst alt i din e-boks? Læser du ikke beskeder fra det offentlige eller reagerer på rykkerbreve, der er modtaget i e-boks, kan du risikere eksempelvis gebyrer eller strafrenter. Eller at din tid på sygehuset går tabt. 

 

Som udgangspunkt får du automatisk besked, hvis du modtager post i e-boks, men informationerne sendes til den mailadresse og/eller det telefonnummer, du selv har oplyst. Det kan derfor svare sig jævnligt at tjekke, om de oplysninger, du har oplyst, stadig er korrekte. 

 

Når du logger ind på en computer, finder du i toppen af siden punktet "Menu". Under punktet "Profil" kan du redigere dine kontaktoplysninger. Du kan også tilføje mere end en mailadresse. Det betyder, at du får beskeden to steder, hvis du får post i e-boks. 

Lige under dit mobilnummer findes en funktion, hvor du kan slå sene notifikationer fra. Det betyder, at du ikke modtager besked fra eBoks om ny post i tidsrummet 21-7:30 næste morgen. 

 

Bruger du eboks-appen på din mobil, tilføjer du en ekstra emailadresse ved at trykke på den lille ludo-brik i toppen af appen. Under punktet "Navn, e-mail og mobilnummer" kan du tilføje ekstra mailadresser. 

Få en sms, når du har tid på sygehuset

I e-boks kan du også tilmelde dig NemSMS, som er en service fra det offentlige. Tilmelder du dig NemSMS får du en SMS, hvis du har en aftale med kommunen, regionen eller en aftale på eksempelvis et sygehus.  Du kan tilmelde dig NemSMS fra enten "Profil" eller under "Tilmeldinger". 

 

Det kan du få i din e-boks:

Du kan selv bestemme, hvem du vil modtage post fra i e-boks. Du kan vælge mellem en række forskellige afsendere inden for blandt andet følgende kategorier: 

  • Banker
  • Forsyningsselskaber
  • Offentlige myndigheder
  • Forsikringsselskaber
  • Teleselskaber
  • Benzinselskaber
  • Løn, pension og feriepenge

Efter 1. november 2021 kommer en ny løsning for digital post til og fra det offentlige. Du kan dog stadig bruge din e-boks, da e-boks har indgået en aftale om fortsat at kunne vise alt post fra det offentlige i e-boks.