Sådan giver du drikkepenge i Danmark

Der er flere ting, der spiller ind, når vi giver drikkepenge. Her følger nogle gode råd og indblik i drikkepengekulturen i Danmark, som måske kan gøre dig klogere på, om du skal give mere, end der står på regningen.
Underkop med kvittering og en håndfuld mønter

Det er i Danmark op til dig selv, om du vil give drikkepenge eller ej, når du eksempelvis har været på restaurant.

Tal om drikkepengene

Drikkepenge er vendt tilbage til Danmark efter en tid, hvor den ekstra skilling hørte til sjældenhederne og var en form for blær. Men efter at vi er begyndt at rejse mere og mere, har vi taget nogle skikke fra andre kulturer med hjem – blandt andet drikkepenge.

Og det skaber nogle udfordringer, fordi vi endnu ikke helt ved, hvordan vi skal gebærde os. Det fortæller kultursociolog og foredragsholder Emilia van Hauen.

»Det at give drikkepenge eller ej fortæller noget om dig som person, og derfor kan mange føle sig tvunget til at give drikkepenge - især hvis de er sammen med andre,« siger hun.

Et af hendes råd er simpelthen at tale med bekendte og dem, du sidder til bords med, og høre, hvad de tænker om at give drikkepenge. Du kan tit blive klogere af at høre andres argumenter for, hvorfor de giver drikkepenge eller ej.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

God service er del af jobbeskrivelsen

»Lighedstanken, vi har i Danmark, kan godt kollidere med det at give drikkepenge, fordi nogle opfatter det, at man som modtager af drikkepenge virker underdanig – og som giver hævet over andre. Den opfattelse er dog helt forfejlet, da det i bund og grund blot er et udtryk for en tak for god service,« siger Emilia van Hauen og fortsætter:

»Det er dog blevet mere normalt, at rigtig god service er del af jobbeskrivelsen, og derfor er det også blevet mere almindeligt at give og modtage drikkepenge,« siger hun.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

For få drikkepenge sender et dårligt signal

Hvor det at give meget i drikkepenge antyder, at du har fået en helt ekstraordinær service, sender det modsatte et helt andet signal. Drikkepenge er ifølge Emilia van Hauen et socialt kommunikationsmiddel.

»Hvis du giver 50 øre, er det en blodig fornærmelse, og så har du vist, hvor lidt du synes, modtageren er værd. Og det er altså værre end slet ikke at give noget,« siger hun og påpeger, at det også kan gå den anden vej, hvis man vil vise, at man har overskud til at give afsindig meget – og så ender det med at blive show off.

Giv drikkepenge som i udlandet

Emilia van Hauens råd er at give mellem 10 og 20 procent, som de gør i USA, hvis du føler, du har fået en usædvanlig god oplevelse.

Er du alene, kan du lettere selv beslutte dig for, om du vil give drikkepenge eller ej, fordi du ikke bliver udsat for socialt pres. Er du sammen med andre, kan I med fordel tale om, hvad I giver i drikkepenge, så du hverken virker nærig eller som en blæremås.

Læs mere om