Redaktionen anbefaler






Den måde, børnene i en søskendeflok behandler hinanden på, er i høj grad et spejl af, hvordan forældrene kommunikerer og løser konflikter.
Vi kan som forældre sørge for, at vores børn har respekt for hinanden, og det er et godt udgangspunkt for en god relation, siger børnepsykolog Margrethe Brun Hansen. Men søskende kan være så vidt forskellige, at vi ikke skal regne med, at de bliver bedste venner.
Søskenderelationer er langt mere afgørende for, hvordan børn kommer til at trives både i barndommen og i deres senere voksenliv.
»Dine søskende er afgørende for, hvordan du får det i livet. Det er i kampen og samarbejdet med vores søskende, at vores personlighed dannes, selvtillid skabes og sociale kompetencer udvikles,« siger Margrethe Brun Hansen, der er forfatter til et hav af bøger om børn.
Grundlæggende får man børnene til at have respekt for hinanden ved at lære dem, at de har forskellige præferencer og personligheder, men at alle personligheder er lige gode. Forældrene skal vise og fortælle børnene, at de alle er elsket, som de er.
Den måde, børnene i en søskendeflok behandler hinanden på, er i høj grad et spejl af, hvordan forældrene kommunikerer og løser konflikter. Far og mors evne til at sætte ord på egne følelser og løse problemer uden at blive aggressive eller trække sig tilbage smitter af på børnene.
»Hvis børnene ser deres forældre løse konflikter konstruktivt, kommer de også selv til at være bedre til at løse konflikter med deres søskende,« siger Margrethe Brun Hansen.
Børn spejler sig også i den måde, forældre taler til dem på, og her er Margrethe Brun Hansen ikke imponeret over den tone, mange forældre bruger overfor deres børn.
»Jeg græmmes ved at høre, hvordan nogle forældre kan tale til deres børn,« siger Margrethe Brun Hansen og fortsætter: »Hvis man taler grimmere til sine børn, end man ville gøre til en kollega, er man på afveje«.
I stedet for at tale hårdt eller skælde ud når børnene skændes eller slås, foreslår hun, at man får børnene til på skift at fortælle, hvad der skete forud for slagsmålet. På den måde giver man børnene redskaber til at løse den konflikt, de er i.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10