Hvad er en god praktiserende læge?
Har jeg en god læge?
Hvad er vigtigst for os, når vi skal vurdere vores praktiserende læge eller vælge en ny?
»En god lægeoplevelse er én, hvor man kan få en tid relativt hurtigt, hvor ventetiden i telefonen og venteværelset er kort, og hvor lægen har adresse tæt på. Under konsultationen er det afgørende for mange, at man har tid til at forklare problemet, at lægen spørger til ens generelle sundhedstilstand, og at man træffer en beslutning sammen med lægen,« siger seniorforsker Line Bjørnskov Pedersen fra Forskningsenheden for Almen Praksis og Dansk Center for Sundhedsøkonomi på Syddansk Universitet.
Hun understreger, at der kan være mange andre faktorer, som påvirker indtrykket af den praktiserende læge. F.eks. er det umuligt at sætte god kemi mellem læge og patient på formel.
Se, om din læge er akkrediteret
De færreste danskere ved, at der inden for de seneste 3 år er kommet en akkreditering af danske praktiserende læger. Det er dog svært at bruge akkrediteringen i en vurdering af en læge frem for en anden, da stort set alle praktiserende læger er blevet akkrediteret uden bemærkninger. Og kun ganske få er slet ikke blevet akkrediteret. Se, om din læge er akkrediteret, her
Lange ventetider frustrerer os
Den generelle mangel på læger har flere steder skabt lange ventetider, hvilket er noget af det, der frustrerer os mest. Line Bjørnskov Pedersen og hendes kolleger undersøgte i 2012, hvordan danskerne vægter 7 praktiske forhold, når det kommer til den praktiserende læge.
Forholdene er listet efter, hvad vi finder vigtigst ved valg af ny læge:
1) Hvor lang tid går der, før jeg kan få en tid?
2) Hvor langt er der til min læge?
3) Hvor lang tid skal jeg vente i telefonen, før jeg kommer igennem?
4) Er der udvidede åbningstider (f.eks. på lørdage)?
5) Hvor lang tid er der sat af til konsultationen?
6) Er det lægen eller en sygeplejerske, som udfører rutineopgaver (f.eks. måler blodtryk)?
7) Hvor lang tid skal jeg vente i venteværelset?
Mange kan ikke få en læge i nærheden
De praktiserende læger har ret til at lukke for tilgangen af patienter, når de har 1600 patienter pr. læge i konsultationen eller lægehuset. Med den nuværende mangel på læger betyder det, at mange danskere har svært ved at finde en læge i nærheden.
Kilde: Seniorforsker Line Bjørnskov Pedersen
Lægen skal spørge ind til vores generelle sundhed og livsstil
Under selve konsultationen sætter vi pris på, hvis lægen spørger ind til vores generelle sundhedstilstand og livsstil.
Samtidig foretrækker de fleste, at læge og patient i fællesskab vælger en behandlingsmulighed, frem for at lægen dikterer, hvad der skal ske. Det viser en anden undersøgelse fra Forskningsenheden for Almen Praksis og Dansk Center for Sundhedsøkonomi publiceret i 2016, hvor forskerne spurgte til 5 forhold relateret til selve mødet med lægen.
De er herunder listet efter, hvad vi finder vigtigst:
1) Lægen spørger ind til min generelle sundhed og livsstil.
2) Jeg får rigeligt med tid til at fortælle om mit konkrete problem.
3) Lægen taler med mig om de forskellige behandlingsmuligheder på mit konkrete problem, og vi finder sammen ud af, hvilken der vil passe mig bedst.
4) Lægen spørger, om der er andre ting, jeg gerne vil tale om.
5) Vi laver med det samme en ny aftale om, hvornår jeg skal komme tilbage.
Overraskende, at vi vil tale om vores livsstil
Det har overrasket forskerne, at så mange patienter sætter pris på, at der spørges ind til deres livsstil. Og lægerne på den anden side af bordet er heller ikke opmærksomme på dette ønske, viser undersøgelsen.
»Måske er det, man tror er tabu i den almene praksis, i virkeligheden noget, der er rart for patienterne, at lægen tager hul på og tør tale om. Det er ikke noget, vi kan underbygge med de data, vi har til rådighed, men det er en potentiel forklaring,« siger Line Bjørnskov Pedersen.
Hvad mener du er en god læge?
Klik på facebookopslaget herunder og giv din mening til kende