Hej, hej, hangover: Salget af alkoholfri øl boomer
8 gange flere øl uden procenter
Salget af alkoholfri øl har haft masser af vind i sejlene de sidste 10-15 år, og der er intet, der tyder på, at den promilleløse blæst er ved at lægge sig. Tværtimod. På bare ét år er salget af alkoholfri øl i Coops butikker steget med 30 %, og der sælges således otte en halv gang mere øl i dag i forhold til 2010.
Også Bryggeriforeningen, der er brancheorganisation for danske bryggerier, oplever stigningen. I 2023 solgte deres medlemmer 8,3 mio. liter alkoholfri øl, hvilket er 11,5 % mere end i 2022. For 10 år siden solgte de danske bryggerier kun 2 mio. liter alkoholfri øl.
Ifølge Nick Hækkerup, direktør i Bryggeriforeningen, har succesen primært to årsager.
”Dels er bryggerierne i dag i stand til at udvikle smagfulde alkoholfri øl i en række forskellige varianter, og dels spiller alkoholfri øl rigtig godt ind i en aktuel trend: Mange forbrugere vil gerne være sundhedsbevidste, men ikke gå på kompromis med kvalitet og forkælelse.”
122 forskellige øl i sortiment
Den første danske alkoholfri øl, NAB, blev lanceret i 1980 af Wiibroes Bryggeri og var i flere år den eneste danske alkoholfri øl på markedet. NAB, som står for Non Alcoholic Beer, havde mest af alt ry for at være en øl for eks-alkoholikere. I 1993 fik NAB konkurrence, da Tuborg lancerede den alkoholfri øl Tuborg Super Light, og i 2012 var Tuborgs øl sammen med Ceres Royal Free de eneste danske alkoholfri varianter på markedet.
Samme år havde Coop 10 forskellige slags øl uden alkohol at vælge imellem. Men ligesom salget af alkoholfri øl kun er gået én vej siden da, er også antallet af både danske og udenlandske varianter steget. I løbet af 10’erne kom flere og flere øl uden procenter til, og i 2023 havde Coop således hele 122 forskellige alkoholfri øl i sortimentet.
Bryggeriforeningen anslår, at der i dag findes mere end 100 danske varianter af alkoholfri øl. I 2019 var tallet blot 57.
Og ifølge brancheorganisationen tyder meget på, at vi kommer til at smage endnu flere gode alkoholfri øl i fremtiden – også fra de danske bryggerier. Det på trods af, at det lige nu faktisk er både billigere og nemmere at brygge traditionelle øl, forklarer Nick Hækkerup.
”Alkoholfri øl er vanskeligere og dyrere at brygge end øl med alkohol. Det gælder, hvad enten bryggeren filtrerer eller fordamper alkoholen eller anvender en særlig gær, som kun danner meget lidt alkohol. Til gengæld bliver alle disse bryggemetoder forfinet, og idérigdommen bobler hos bryggerne, hvilket giver sig udslag i stadig mere velsmagende alkoholfri øl.
Alkoholfri øl er den mest populære alkoholfri drik
Næsten hver tredje voksne dansker har drukket alkoholfri øl i løbet af de seneste 6 måneder, viser en undersøgelse fra Coop Analyse. Den alkoholfri øl slår dermed alkoholfri vin, champagne, spiritus og cider i popularitet.
Faktisk skal man – i runde tal – lægge dem, der har drukket alkoholfri vin, champagne, spiritus og cider sammen, for at nå op på det antal, der har drukket alkoholfri øl.
Der er lidt flere mænd, end kvinder, der drikker alkoholfri øl. 39 procent mænd mod 22 procent kvinder har drukket alkoholfri øl inden for det sidste halve år.
Alkoholfri er ikke forbeholdt afholdsmænd
Undersøgelsen fra Coop Analyse viser også, at den alkoholfri øl er mere udbredt blandt dem, der i forvejen drikker alkohol. Af dem, der har drukket en eller anden form for alkohol det seneste halve år, har hver tredje også drukket alkoholfri øl. Det samme gælder kun 12 procent af dem, der ikke har rørt alkohol.
Vi vælger alkoholfri for at undgå beruselse
Ifølge undersøgelsen fra Coop Analyse er den primære årsag til, at vi vælger alkoholen fra og det alkoholfri til, at vi ikke vil være berusede. Herefter kommer hensynet til helbredet, færre kalorier og bedre smag.
Få vælger alkoholfri drikkevarer frem for alkohol på grund af graviditet, eller fordi de alkoholfri produkter er lokalt producerede. 20 procent har helt andre årsager.
Vi drikker alkoholfri sammen med andre
Når vi drikker alkoholfri øl, vin, bobler, spiritus og cider, gør vi det ofte sammen med andre. Ifølge Coop Analyse kan 49 procent af os finde på at drikke alkoholfri alternativer, når vi er ude at spise med andre, og 48 procent gør det også, hvis de er hjemme i selskab med andre.
Kun 18 procent drikker alkoholfri alternativer alene derhjemme. Det gælder i højere grad for mænd, hvor 24 procent kan finde på at åbne en alkoholfri øl eller mixe en alkoholfri drink, når de er alene hjemme, end for kvinder, hvor det kun gør sig gældende for 11 procent.
Om undersøgelsen fra Coop Analyse
1.016 danskere har deltaget i undersøgelsen fra Coop Analyse, der blev gennemført i februar 2024. Data er vægtet på køn, alder og geografi, og resultaterne er repræsentative for den danske befolkning i alderen 18-74 år.
Hvorfor og hvornår drikker du alkoholfri alternativer?
Fortæl os, om og hvornår du tyr til alkoholfri øl, vin og spiritus, og deltag i snakken om de alkoholfri alternativer på instagram i opslaget herunder: