7 sjove selskabslege til den runde fødselsdag
Margretheskål
I Margretheskål gælder det om at gætte, hvilke personer der ligger i skålen.
Hver deltager får flere stykker papir, og på hvert papir skriver du et navn på en kendt person. Det kan være alt fra prins Henrik til Sherlock Holmes eller Superman – så længe du kun vælger navne, du forventer, alle i selskabet kender. Alle disse sedler bliver foldet og smidt i en skål. Spillerne bliver delt op i par, og så begynder legen.
Hvert par får 1 minut til at gætte så mange sedler som muligt. Det foregår ved, at den ene person trækker en seddel fra skålen, som vedkommende skal forklare for den anden, uden at sige hvem personen er. Hvis for eksempel du har trukket Superman, kunne du sige: “Han kan flyve, er usårlig, og hans eneste svaghed er kryptonit.” Spilleren, der gætter, siger navnet på personen eller råber pas, hvis ikke han kan gætte det.
Parret gætter så mange som muligt på denne måde, til tiden render ud.
Lap i panden (hvem er jeg?)
En klassisk selskabsleg, hvor en person på forhånd laver nogle sedler (Post-its) med kendte personers navne på. Alle deltagere får nu klistret en papirlap i panden og skal derefter gætte, hvem de selv er. Det vil sige, at man kan se alle de andres sedler, men ikke sin egen.
Gæt med spørgsmål som "Er jeg en mand?", "Er jeg sportsudøver" og lignende. Den, som gætter sin person først, har vundet.
Paper Telephone
Paper Telephone er et spil, der går ud på at gætte, hvad de andre har tegnet – og at tegne, hvad de andre har gættet.
Første spiller tager et stykke papir og en blyant. Begynd med at skrive en sætning. Det kan være en hvilken som helst sætning, men jo mere præcis den er, des sjovere bliver spillet. Et eksempel kan være “Mand bider hund.”
Næste spiller får sætningen – som holdes hemmelig for alle de andre spillere – og tegner det, som står på sætningen. Tredje spiller tager nu - igen uden at vise til andre - tegningen og må ikke se sætningen.
Tredje spiller skal nu skrive, hvad der er tegnet på papiret. Og sådan fortsætter spillet, med at
den ene spiller skriver, den næste tegner og så videre.
Til sidst lægges alle tegninger og sætninger op ved siden af hinanden. Der er ingen rigtig vinder af Paper Telephone, men det er god underholdning, når man ser, hvordan “Mand bider hund” pludselig kan udvikle sig til “Bordtennis” og på en eller anden mystisk måde ender med måske at blive til “Kænguru, der spiser laks i Rumænien”.
Nye ord i ordbogen - Quiz
Dansk Sprognævn kommer hvert år med en liste nye ord, der optages i ordbogen. Holdene/deltagerne skal komme med deres bud på en forklaring på, hvad ordet mon kan betyde. Et point gives for hver rigtig forklaring og måske også et for den mest fantasifulde.
I 2013 var det blandt andet ord som kønskrans, gastroseksuel, e-damp, og selfie, der blev optaget.
Tegn en sang
I bliver delt op i 2 hold.
Én bliver udvalgt som sangudvælger. Nu skal en af holdkammeraterne have titlen på en sang og derefter tegne den, så de andre på holdet kan gætte, hvilken sang det er. Når holdet ikke at gætte sangen, inden tiden er gået, får det andet hold chancen for at gætte. Vinderen er det hold, der gætter flest sange inden for den tid, I bestemmer, legen skal vare.
Repræsentanten
Dette er en leg uden ord, men med fagter og gebærder.
Én bliver udpeget til at være den første repræsentant. Vedkommende går uden for døren og kommer ind med en stor kuffert/taske/kasse. Kufferten er tom, men repræsentanten skal nu ved hjælp af fagter og gebærder få de andre deltagere til at gætte, hvad han/hun har i kufferten og er rejsende i.
Det kan eksempelvis være værktøj, som den rejsende forsøger "at sælge", og vedkommende lader derfor, som om han/hun trækker forskellige former for værktøj op af kufferten. Det kan også være en rejsende i legetøj eller dameundertøj. Der er mange muligheder.
Den næste repræsentant er den, som først gætter, hvad den rejsende forsøger at sælge.
Den frække
I stiller en kop eller et glas et sted i lokalet. Dernæst laver I 2 hold. En efter en skal deltagerne sætte en mønt eller en kuglepen i klemme mellem ballerne (uden på tøjet er fint - og gør som bonus legen en del sværere) og gå fra sin plads og hen og lade genstanden dumpe i koppen uden at tabe den på vejen.
Det hold, som rammer koppen flest gange eller tættest på, har vundet.
En fysisk aktiv leg, der kan sætte gang i ethvert selskab, og jo flere deltagere, des bedre.