En elektronisk kvittering er ikke altid nok, hvis en vare skal byttes

Butikker kan kræve, at du medbringer en original, udprintet kvittering, hvis en vare skal byttes til kontanter eller en anden vare. Omvendt kan du klare dig med en elektronisk kvittering eller et billede af din bon, hvis din vare går i stykker, og den skal repareres.
kvittering og småpenge

Du har ikke lovmæssigt krav på at kunne fortryde købet af en vare, du har købt i en fysisk butik. Tilbyder butikken, du må fortryde købet eller bytte gaven til noget andet, kan de også bestemme, hvilken form for bevis på købet, du skal medbringe. 

En elektronisk kvittering er måske ikke god nok, når en vare skal byttes

Flere og flere tjenester tilbyder at opbevare dine kvitteringer, når du har handlet i en butik. Har du tilmeldt dig kvitteringstjenesten fra MobilePay, Storebox eller e-boks, kommer kvitteringen endda helt automatisk i en elektronisk version, så snart du har betalt med dit betalingskort. 

 

Men: Fortryder du købet af en vare, kan du ikke regne med, at butikken føler sig forpligtet til at godtage en elektronisk bon som bevis, når en vare skal byttes til kontanter. For retten til at fortryde et køb, du har foretaget i en fysisk butik, er nemlig ikke en lovfæstet ret, men kun et tilbud, butikken kan give dig.

 

Butikker er ikke forpligtede til at lade dig fortryde et køb, ligesom du ikke har ret til at få byttet en gave, du har fået. Mange butikker yder alligevel den service, men når det er en frivillig service fra butikkens side, kan butikken også stille regler op om, at du skal medbringe en udprintet originalkvittering for at kunne bytte eller returnere en vare. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Elektroniske kvitteringer er gode nok, hvis du vil reklamere over en vare

Går vaskemaskinen i stykker, eller falder sålerne af skoene, inden der er gået 2 år, har du som forbruger ret til at reklamere over dit køb. 

 

En elektronisk kvittering er god nok som bevis på handlen, hvis du vil gøre brug af reklamationsretten, der i Danmark er på 2 år, medmindre forhandleren selv har forlænget den. Gem kvitteringen mindst 2 år, så kan du altid dokumentere, hvornår du har købt en vare, og hvor meget den har kostet. 

 

Du behøver i øvrigt ikke at have kvitteringen liggende i en af de mest almindelige apps. En fotokopi af kvitteringen eller et billede af bonen taget med din mobiltelefon er bevis nok for, at du har købt en vare - og at du dermed kan reklamere over den, når den går i stykker, oplyser Forbrugerrådet. 

 

Kilder: Forbrugerrådet, Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen og advokat Michael Thiesen, der er ekspert i forbrugeraftaleloven og købeloven

Læs mere om