Sådan sikrer du dig, når du handler brugt elektronik på nettet
Brug en handelsportal med indbygget sikkerhed
Hvis du vil købe eller sælge et stykke brugt elektronik, bør du overveje at gøre det via en handelsportal, der har en ordning, der sikrer dine rettigheder, hvis handlen på en eller anden måde skulle gå galt. Det gør, at du både som køber og sælger kan føle dig mere tryg ved handlen.
Hvis handelsportalen agerer mellemmand ved f.eks. at stille et betalingssystem til rådighed og tage et gebyr i forbindelse med handlen, skal portalen anses som en virksomhed. Derfor er du omfattet af reglerne om forbrugerbeskyttelse, når du handler gennem portalen. Som køber betyder det bl.a., at du har 14 dages fortrydelsesret og 2 års reklamationsret – også selvom du i princippet køber et produkt fra en privatperson.
Tjek sælgeren
Når du vil købe noget brugt, er det en god idé at undersøge, hvem sælgeren egentlig er. Slå f.eks. personens navn op og se, om de informationer, sælgeren har oplyst, stemmer overens med det, du ellers kan finde. Er produktet sat til salg via en hjemmeside, der har et vurderingssystem, bør du også tjekke, hvad andre brugere har skrevet om sælgeren. Derudover er det altid klogt at ringe og tale med personen, i stedet for at sende en besked. Så kan du få et indtryk af, hvem der er i den anden ende af røret.
Det er også en god idé at tjekke, om sælgeren har mange andre varer til salg. Er det tilfældet, kan sælgeren drive en hobbyvirksomhed, hvor han eller hun køber varer for at sælge dem videre. En sådan sælger opfattes ikke som en privatperson, men som en virksomhed. Handler du med en virksomhed, har du helt andre rettigheder, end hvis du handler med en privatperson. Derfor er det vigtigt at finde ud af, hvilken type sælger du har med at gøre.
Politiets råd
- Mød så vidt muligt den person, du handler med, ansigt til ansigt
- Modtag eller betal med kontanter, når I mødes – eller brug handelsportalens eget betalingssystem, hvis I ikke kan mødes
- Stol ikke på den andens bevis fra netbank – tjek altid din egen konto
- Virker en vare urealistisk billig, er det nok for godt til at være sandt
Har du købt en vare privat, men aldrig modtaget den, kan du anmelde det til politiet via deres hjemmeside.
Kilde: www.politi.dk
Undersøg produktet grundigt, før du køber
Som udgangspunkt er det altid bedst at få produktet i hænderne, inden du køber det. På den måde kan du prøve det af og sørge for, at alt er, som det skal være. Du kan også tjekke, at alle stik, kabler, og hvad der ellers måtte høre til produktet, er med. Et lille tip kan også være at lugte til produktet – det må absolut ikke lugte af brændt elektronik.
Møder du sælgeren ansigt til ansigt, sikrer du desuden, at du får produktet med hjem med det samme. Det kan både være en fordel for køber og sælger, fordi I herved undgår usikkerheden ved at skulle gå gennem et fragtselskab.
Har I ikke mulighed for at mødes, så sørg som køber for at spørge godt ind til produktet. Spørg eventuelt også om flere billeder. Så ved du, hvad du kan forvente, når du modtager produktet.
Hvis produktet er urealistisk billigt, bør du blive mistænksom. Det kan nemlig betyde, at produktet er stjålet eller er en kopivare.
Husk at få kvitteringer og garantibevis med
For både køber og sælger er kvitteringer vigtige. Køber du et stykke brugt elektronik, er der 3 papirer, der er gode at få med fra sælger: Den originale kvittering, produktets garantibevis og en ny kvittering.
Den originale kvittering og garantibeviset gør, at du stadig har reklamationsret og garanti på produktet. Som normalt gælder reklamationsretten dog kun, hvis produktet er under 2 år gammelt. Med en kvittering og et garantibevis er du desuden mere sikker på, at du ikke har med en hælervare at gøre.
Det kan være en rigtig god idé at lave en ny kvittering sammen med sælger, hvor der står, at du har købt produktet. Skulle der opstå problemer med handlen, er det et godt bevismateriale at have.
Er du sælger, og skal du sende et produkt til en køber, skal du huske at få en kvittering hos fragtselskabet som bevis på, at du har afsendt produktet.
Produktet er købers ansvar, når sælger har afsendt det
Hvis en pakke forsvinder, eller et produkt går i stykker på vejen fra sælger til køber, kan der opstå diskussioner om, hvem der skal hæfte for tabet.
Er du sælger, er produktet juridisk set ikke længere dit ansvar, når du har sendt det. Alligevel er det en god idé at tage billeder af produktet, inden du sender det af sted. Så kan du bevise, at alt var i orden, da du sendte det.
Er du køber, er det smart at bede om, at produktet pakkes ordentligt ind og sendes forsvarligt – med et track and trace-nummer og eventuelt som en forsikret pakke. Det er også en god idé at bede sælger gøre brug af handelsportalens fragtordning, hvis portalen har sådan en. For det meste giver det dig bedre rettigheder, hvis der skulle ske noget med pakken eller produktet.
Du er dårligere stillet, når du køber brugt
Når du vælger at købe noget af en privatperson, er du generelt dårligere stillet, end hvis du køber noget af en virksomhed. Du har stadig 2 års reklamationsret, men ikke 14 dages fortrydelsesret. Du kan dog selv lave en aftale med sælger om, at du skal have mulighed for at fortryde købet. Få det gerne på skrift.
Normalt kan du klage til Center for Klageløsning, hvis du har købt noget, du ikke er tilfreds med. Det har du heller ikke mulighed for, når du køber noget privat. Der må du gå rettens gang, hvis du er utilfreds.
Brugt elektronik kan være en god idé
Men bliv ikke skræmt. Det kan stadig være en god idé at købe brugt elektronik.
Har du f.eks. brug for en tablet, der skal kunne klare simple hverdagsopgaver, eller skal dit barn have sin første telefon, der ikke skal kunne det store, giver det god mening at finde en ældre, billigere og brugt model. Så længe du er indstillet på, at produktet nok ikke holder for evigt, og at det formentlig kræver lidt benarbejde og en god portion tålmodighed at finde de bedste og billigste brugte produkter.
Kilder: Tanja Højrup, jurist hos Konkurrence- og Forbrugerstyrelsen, Anton Gade-Nielsen, skribent hos Elektronista, www.dbaguide.dk og www.politi.dk