Hvad må Facebook med dine billeder?

Ejer du selv dine billeder, efter du har delt dem på Facebook og Instagram? Og hvad må de sociale medier gøre med billederne? Samvirke har talt med en ekspert fra Forbrugerrådet Tænk om dine digitale rettigheder.

Lægger du dine rettigheder på hylden, når du lægger et billede på Instagram eller Facebook? Samvirke har talt med Anette Høyrup, seniorjurist i Forbrugerrådet Tænk, om, hvad dine rettigheder er, når du deler billeder på sociale medier.

Hvem ejer billederne, efter at de er lagt op?

»I princippet ejer du selv billederne, også efter at de er uploadet på for eksempel Facebook. I princippet. For du giver Facebook fuld adgang til at bruge billederne til stort set det, de har lyst til, både på Facebook og på andre hjemmesider og i den fysiske verden. Derudover har de lov til at ændre på billederne. Så jo, du ejer billedet, men Facebook kan gøre stort set præcis, hvad de har lyst til med det.«

Hvad må Facebook bruge mine billeder til?

»Når du lægger et billede på Facebook, giver du dem ubegrænset adgang til at bruge det. Det skyldes de meget vidtgående vilkår. Det kan være al form for markedsføring eller kampagner. Der er eksempler med kendte, som har oplevet, at deres billeder er blevet brugt til reklamer. Facebook hævder, at det er en tredjepart, som har gjort det, men billederne ligger på Facebooks platform.«

Kan jeg sige nej til, at de bruger dem?

»Nej. Det er det korte svar. Hvis du vil have en profil på et socialt medie, så accepterer du samtidig, at de bestemmer spillereglerne fuldt ud.«

Kan jeg slette billederne?

»Ja, det kan du. Men du kan ikke vide, om nogen har en kopi af billedet, og den kan du ikke umiddelbart lige slette.«

Kan man stole på, at de gør, som de skriver?

»Ja, de er lovmæssigt forpligtet til for eksempel at slette billeder, som du vælger at slette. Myndighederne fører også løbende tilsyn med dem og sørger for, at de behandler dine data efter lovens rammer.«

Har du andre gode råd til os, der deler billeder på nettet?

»Ryd op i de billeder, du har liggende. Overvej, hvordan du gerne vil fremstå udadtil, både nu og om 10 år, hvis du er ung i dag. Tænk på det som en form for digital hygiejne. Derudover er det en god idé at være kritisk med det, du deler, for du har ikke selv 100 procent kontrol over det, når det først er på nettet.«

Læs mere om