Sundhed: Stop din indre spiserobot

Spiser du altid det sidste på din tallerken, selv om du ikke er sulten? Så er det automatpiloten, der bestemmer. Slå automatikken fra og tab dig.

Torsdagskagen er en vane, der kan brydes

Mor bliver ikke skuffet selv om du levner

Tømmer du altid tallerkenen, når du har spist frokost? Måske har du engang lært, at mor bliver skuffet, når man levner. Især når man selv har øst op eller taget fra en buffet. Prøv at levne næste gang du skal spise, og se hvad der sker.

Du bliver ikke sulten, selv om du ikke spiser op

Når du næste gang skal spise frokost eller aftensmad, så prøv at være opmærksom på, hvornår du ikke længere er sulten. Kasser resten af maden på din tallerken og vent og se. Du får ingen bebrejdende blikke, og din mave vil ikke mærke mere sult. Du har det som du plejer, også efter et par timer.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Dit stenalderinstinkt får dig til at tømme tallerkenen

Opdragelse og instinkt deler æren for, at vi helst vil spise op. Mange af os har lært, at det ikke er pænt at levne. Vores stenalderinstinkt fortæller os, at vi skal spise, når der er mad, vi ved ikke, hvornår vi får noget igen. Derfor handler automatpiloten.
At spise er automatisk adfærd. Det har forskerne fundet ud af. Vores vægt stiger, fordi mad hele tiden er tilgængeligt, og vores indre automatpilot får os til at rydde fadene og tallerkenerne.

Ny slankebog

10 veje til vægttab er en ny hurtigt læst bog med plads til egne noter. Den er udgivet af Sundhedsstyrelsen og komiteen for Sundhedsoplysning. Per Brændgaard er forfatter. Den kan bestilles på www.sundhedsoplysningen.dk

Lad maden stå og tab dig

Du taber dig lidt, hvis du hver dag lader det sidste på din tallerken være. Den sidste smule mad spiser du, selv om du egentlig ikke er sulten.
Ernærings- og sundhedskonsulent, cand. scient. Per Brændgaard siger, at vi spiser og drikker og tager bilen, næsten som om vi er robotter. Vi slår opmærksomheden fra og automatpiloten til, og så gør vi det, vi plejer. Det er en god ide, at starte med at slå opmærksomheden til, når du skal ændre en vane, for eksempel den med at spise helt op.

Træn din opmærksomhed

Hvis du lader robotten bestemme, når du skal spise, kan du prøve at træne din opmærksomhed.
”Prøv at gå til hvert måltid og hver mundfuld med begyndermentalitet, nysgerrighed og interesse, du skal ikke spise på en bestemt måde og nappe et stykke kage bagefter, selv om det er torsdag, og der er kage på frokostbuffeten,” siger Per Brændgaard.

Læs mere om