Sådan er du sikret, hvis rejseselskabet går konkurs

Hvis dit rejseselskab går konkurs, har du gode muligheder for at få hjælp til at komme hjem – eller få pengene igen, hvis du ikke er taget af sted endnu, oplyser Rejsegarantifonden.

Thomas Cook, der blandt andet ejer Spies, gik konkurs 23. september 2019. Danske forbrugere er godt beskyttet gennem Rejsegarantifonden. 

Du er – formentlig – dækket af Rejsegarantifonden

Skal du på ferie og har købt din rejse hos et rejseselskab, der er medlem af Rejsegarantifonden, er du dækket godt, hvis rejseselskabet eller flyselskabet, du skal rejse med, går konkurs. 

Se en liste over selskaber i Rejsegarantifonden: https://www.rejsegarantifonden.dk/no_cache/find-din-rejseudbyder/

For at du er dækket, skal du dog have købt en pakkerejse. En pakkerejse består af mindst 2 af følgende ting: 

  • Transport
  • Indkvartering (én overnatning er nok)
  • Turistmæssig ydelse, som for eksempel er: billetter til en sportskamp, koncerter, greenfees til golf eller et kursus på destinationen. 
  • Billeje  
(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad erstatter Rejsegarantifonden, hvis jeg har købt en rejse, men ikke er taget af sted endnu?

Hvis du har købt en pakkerejse hos en rejseudbyder, der er registreret i fonden, så er du dækket i tilfælde af konkurs. Kan du ikke få en ny tilsvarende rejse på samme tidspunkt, kan du få dine penge udbetalt. 

Du kan enten være dækket af den danske ordning (Rejsegarantifonden) eller af en ordning i et andet EU/EØS-land, hvis din rejseudbyder har valgt at tilslutte sig et andet EU/EØS-lands ordning.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Hvad sker der, hvis rejseselskabet går konkurs, mens jeg er på ferie?

Som udgangspunkt fortsætter din ferie som planlagt, hvis det er muligt. Rejsegarantifonden oplyser, at det kan være nødvendigt at hente gæster hjem før tid eller flytte dem til et andet hotel. Det sørger Rejsegarantifonden i givet fald for. 

Hvis jeg kun har købt en flybillet – er jeg så dækket, hvis rejseselskabet går konkurs?

Ja, hvis det er en flybillet med ud- og hjemrejse til en dansk lufthavn. Dækningen gælder kun billetter til og fra udlandet.

 

Hvis du strander som følge af udbyderens konkurs og har en hjemrejsebillet til Danmark, vil udbyderensørge for hjemtransport. Hvis du ikke kom afsted før udbyderens konkurs, dækkes flybillettens pris kun, hvis der er tilstrækkelige midler i fonden, og der fradrages altid en selvrisiko på 1.000 kr. pr. person. Det kan derfor være en fordel at betale flybilletten med et internationalt betalingskort, som i nogle tilfælde giver dig mulighed for at gøre indsigelse mod betalingen via dit pengeinstitut.



Dog kan der være undtagelser, hvis rejsebureauet, du har købt billetten gennem, udtrykkeligt under bookingen har gjort opmærksom på, at de kun agerer agent for flyselskabet, og din reelle partner derfor er flyselskabet. 

Tjek også din rejseforsikring og dit betalingskort

Har du en rejseforsikring, kan du måske være dækket i tilfælde af, at rejseselskabet eller et flyselskab går konkurs. 

Er din billet betalt med et kreditkort som et Mastercard eller et Visa-kort, kan du få hjælp af banken til at søge erstatning. 

 

Læs mere om