Sådan er dine rettigheder, når du køber af private

Køber du brugte ting af privatpersoner, er du både god ved klimaet og din økonomi. Men som forbruger har du ikke helt samme rettigheder, som hvis du køber nyt fra en butik. Se her, hvordan du er stillet ved køb fra private.

Betaler du med kontanter, MobilePay eller via bankoverførsel, når du køber noget af en privatperson, har du ikke mulighed for at få pengene tilbage. Du må derfor selv dække tabet, hvis du ikke modtager varen, eller hvis der er et problem med den.

Du har reklamationsret, men ikke fortrydelsesret

Hvis du køber ting af private, er du ikke dækket af købeloven. Alligevel har du som udgangspunkt 2 års reklamationsret, ligesom hvis du køber nyt fra en butik. Reklamationsretten gælder, hvis du og den private sælger ikke har aftalt andet.

Har sælgeren skrevet, at varen er »købt som beset«, »købt uden reklamationsret«, »købt med forbehold« eller lignende, har han dog fraskrevet sig reklamationsretten. Køber du en vare »som beset«, kan du derfor ikke klage til sælgeren, hvis der efterfølgende er noget galt med varen.

De 14 dages fortrydelsesret gælder ikke, når du køber ting af private, medmindre du og sælger på forhånd har aftalt det.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Du kan (nok ikke) få pengene tilbage

Du har flere muligheder for at betale, når du køber ting af private. Betaler du med kontanter, MobilePay eller via bankoverførsel, har du ikke mulighed for at få pengene tilbage. Banken kan nemlig ikke overføre pengene tilbage til dig. Du må derfor selv dække tabet, hvis du ikke modtager varen, eller hvis der er et problem med den.

Handler du via en online markedsplads, der bruger et særligt betalingssystem som f.eks. PayPal eller TSPay, kan du muligvis få pengene retur. Tjek markedspladsens egne retningslinjer. Her kan du også se, om du har andre rettigheder som købende. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Kontakt sælgeren, hvis du vil klage

Hvis den vare, du har købt, ikke er i orden, er den eneste, du reelt kan klage til, den private sælger. Du har nemlig ikke mulighed for at klage til Forbrugerklagenævnet. Forsøg derfor at finde en løsning sammen med sælger selv.

Kan I ikke finde en løsning, har du mulighed for at starte et civilt søgsmål mod sælger. Men det kan blive dyrt og tidskrævende, så overvej først, om det er det værd.

Har du ikke modtaget din vare, og er sælgeren imidlertid forsvundet fra jordens overflade, kan du gå til politiet og anmelde det. Det vil dog kun sjældent betyde, at du får varen eller pengene tilbage.

Vær opmærksom på, om sælger er en virksomhed

Køber du en vare på en online markedsplatform eller på et loppemarked, forventer du formentlig, at sælger er en privatperson og ikke en virksomhed. Men sælger kan sagtens være en erhvervsdrivende eller en privatperson, der bliver regnet for en virksomhed, hvis han flere gange har solgt de samme varer. Sælgeren behøver ikke have et CVR-nummer eller være momsregistreret for at blive betragtet som en virksomhed.

Er sælger en virksomhed, er du dækket af købeloven.

Gode råd ved køb fra private

  • Tjek varen grundigt: Virker den, som den skal, og kan der være risiko for, at det er en hælervare eller en kopivare?
  • Tjek op på sælgeren: Virker han/hun troværdig, eller har han 25 fladskærme til salg? Slå ham f.eks. op på Google, Facebook eller lignende, og sørg for at få så mange kontaktoplysninger på ham som muligt.
  • Få den originale kvittering med: Den er din dokumentation for, at varen ikke er stjålet, og du kan overtage reklamationsretten, hvis varen er under 2 år gammel.
  • Lav en skriftlig aftale: Den gør det nemmere, hvis der efterfølgende opstår problemer. Skriv, hvad prisen er, hvad der indgår i handlen, hvordan der betales, og hvad der skal ske, hvis produktet ikke fungerer som aftalt.
  • Læs betingelserne, hvis du handler via en online platform. Du har måske flere rettigheder, end du troede, hvis handlen ikke går som forventet.

Kilde: Forbrugerrådet Tænk

Læs mere om