Øko-salget både stiger og falder

I mange år gik salget af økologiske fødevarer kun opad. Men siden begyndelsen af 2022 har andelen af økovarer i danskernes indkøbskurv ligget næsten konstant. Tallet dækker dog over store forskelle, for mens salget af økologisk kylling og frugt falder, køber vi stadig mere økologisk mælk, pasta og andre tørvarer.

Økologien var i tilbudsavisen første gang for mange år siden

Det er mere end 30 år siden, at de økologiske varer første gang kom i tilbudsaviserne, og Danmark har i mange år været verdensmestre i økologi. Sidste år bød dog på en lille tilbagegang, og for første gang i mange år faldt antallet af økologiske varer i danskernes indkøbskurv. 15,3 % af de varer, Coop-kunder købte i 2023, var således økologiske, mens øko-andelen året før landede på 15,9 %. 



Bag tallene gemmer sig dog både tilbagegang og fremgang. For det økologiske salg af mælk og kolonialvarer steg, mens salget af f.eks. nogle slags kød og pålæg faldt, fortæller Thomas Roland, der er CSR-chef i Coop. 



”På flere områder holder økologien skansen rigtig godt. Salget af økologisk mælk og yoghurt er steget fra 27 til 28 % af det samlede salg.”



Thomas Roland tror ikke, at det lille fald i økologiens andel af det samlede salg fortsætter. I stedet forudser han, at økologien igen kommer til at fylde mere, når du åbner køleskabet eller kigger i kolonialskuffen. 



”Danskerne oplever at have fået flere penge mellem hænderne igen. Og vi kan se, at priserne på en række varer er faldet eller snart falder. Prisen betyder en del for mange, og når den falder på en økokylling eller -ost, er der igen flere, der vælger den økologiske variant.”

Følg med i dit øko-forbrug

Når du køber fødevarer i Coop, kan du via økotrackeren i Coop-appen følge med i, hvor stort dit øko-forbrug er fra uge til uge. Du kan også se, om du i gennemsnit køber mere eller mindre økologi, end de andre Coop-kunder gør.

Læs mere om