Klumme: Det er først Medlemmernes Mærkesag, når vi er sammen om den

I november afsluttede vi afstemningen om Medlemmernes Mærkesag 2026. For første gang nogensinde fik alle 2 mio. medlemmer af Coop direkte adgang til at stemme om prioriteringerne det kommende år, og resultatet blev ’dansk og lokalt’. Det forpligter os alle sammen. Foreningen, forretningen – og forhåbentlig dig.

Lad os styrke det danske og lokale

At fremme danske og lokale varer er en vigtig mærkesag. For det betyder noget, hvis vi alle sammen bliver bedre til at købe dansk og lokalt.

Hvis vores varer ikke skal transporteres så langt, er det bedre for både klima og natur, og vi støtter samtidig vores lokale økonomi og danske arbejdspladser. For mange er det at købe danske varer forbundet med kvalitet og standarder. Men i en tid, hvor både krige og klimaforandringer er en del af vores virkelighed, handler det også om forsyningssikkerhed. Jo mere af vores mad, vi kan producere selv i Danmark, jo mindre sårbare er vi, hvis ulykken rammer. I det lys er det rigtig skidt, at f.eks. den danske produktion af frugt og grønt er faldet med 27 % fra 2017 til 2023.

Så det er rigtig godt, at Medlemmernes Mærkesag 2026 skal sætte fokus på det danske og lokale. Men at fremme dansk og lokalt er meget mere end det.

Det har altid været en kerneværdi for brugsbevægelsen og Coop at fremme danske og lokale varer. Du finder danske varer på hylderne, men også de helt lokale – æblerne fra plantagen uden for byen eller kartoflerne fra gården i nærheden. Det adskiller os fra konkurrenterne.

Men vores arbejde styrker også det lokale på mange andre måder. Vi har et princip om kun at sælge danske kyllinger og har med store aftaler hjulpet danske producenter som f.eks. Fejø Frugt og Thise til at vokse sig store. Men Coop har også i årevis sponsoreret produktprisen til de bedste lokale varer, når konkurrencen Sol over Gudhjem løber af stablen på Bornholm. Og vores mange tusind frivillige lægger tid og kræfter i deres lokalsamfund hver eneste dag, når de arrangerer fastelavn, samler ind til julehjælp til trængte familier eller laver fællesspisning for folk i lokalområdet.

 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Det skal være nemmere at være dansk producent

Med valget af Medlemmernes Mærkesag 2026 skal det danske og lokale styrkes endnu mere. Derfor sætter vi gang i et arbejde, der skal gøre det nemmere for små danske producenter at levere til Coop, selvom vi normalt køber stort ind. Vi starter også et arbejde for at præge politikerne til at hjælpe de danske producenter af frugt og grønt til bedre rammevilkår. Og du kommer til at læse mere om de danske og lokale varer her i Samvirke.

 

Du kommer til at se mærkesagen i både foreningens arbejde, på varerne, i butikken, og når vi bruger vores taletid på vegne af vores 2 mio. medlemmer.
Pernille Skipper, formand, Coop amba

Vi kommer også til at invitere dig med. At fremme det danske og lokale handler nemlig om varerne, men også om vores fællesskab lokalt. I Coop bruger tusindvis af frivillige deres fritid i medlemsråd og brugsforeningsbestyrelser, hvor de støtter deres lokale butik og bruger kræfter på at samle lokalsamfundet. Dem kommer du forhåbentlig til at møde, og de kommer til at spørge dig, om du vil være med, når vi inviterer alle 2 mio. medlemmer til også at bidrage til sagen på en ’National handledag’.

Vi har mange ideer, og det hele er ikke på plads endnu, men jeg lover, at du kommer til at se mærkesagen i både foreningens arbejde, på varerne, i butikken, og når vi bruger vores taletid på vegne af vores 2 mio. medlemmer.

Og så lover jeg selvfølgelig, at selvom det danske og lokale får ekstra gas næste år, er vi stadig aktive i kampen mod den skadelige kemi og for den grønnere hverdag.

At være fokuseret på det danske og lokale er ikke nyt for Coop. Det, der gør det til Medlemmernes Mærkesag 2026, er alt det ekstra, vi kan gøre – og som vi forhåbentlig kan inspirere dig til at gøre. Det er først Medlemmernes Mærkesag, når vi er sammen om den.