FOKUS
Medlemmernes Mærkesag
32.505 elbiler var der på vejene ved udgangen af januar 2021. Hertil kommer 73.086 hybridbiler, som kører delvis på el. De slås om pladsen på vejene med 2,5 millioner benzin- og dieselbiler.
Da elbiler for alvor blev populære i Danmark, talte man om begrebet rækkeviddeangst – altså en form for nervøsitet for, om man kunne komme langt nok, og om man nemt nok kunne lade sin bil. Elbiler kan køre længere, end mange tror.
Rækkevidden for nye biler er i dag baseret på WLTP-normen, der er en standardiseret testmetode til at måle elbilers rækkevidde. Disse test bliver foretaget under optimale kørselsforhold, og du vil formentlig ikke opleve lige så lang rækkevidde, når du selv kører.
En tommelfingerregel er, at om sommeren kan man - afhængig af bil, forhold og kørestil -forvente at kunne køre omkring 90 procent af den oplyste rækkevidde på en fuld opladning, mens det om vinteren kan falde til 60 procent eller lavere af den opgivne rækkevidde, fortæller Thor Folmann Krarup, e-mobilitetschef i energiselskabet OK.
»Når en elbil kører kortere om vinteren, skyldes det blandt andet, at bilen bruger energi på at opvarme batteriet og kabinen. Er der samtidigt koldt, regnvejr, modvind, eller kører du med forkert dæktryk, reduceres rækkevidden betragteligt, da det giver større energiforbrug og rullemodstand.«
Når du køber en elbil, kan det være fristende at gå efter længst mulig rækkevidde, men tænk især på dit daglige behov. Kan du komme til og fra arbejde? Er der plads til en omvej, kan du handle eller aflevere nogen ved forboldtræningen? På en almindelig dag kører de færreste batteriet tomt, og da de fleste kan lade hjemme, bør panikken ikke være stor.
Tænk også andre situationer gennem: Kan elbilen klare hele turen uden opladning, hvis du skal på familiebesøg i en anden del af landet? Husk dog, at ladenetværket er udvidet betydeligt i Danmark de seneste år. Kører du samtidig fornuftigt, evt. ved at gøre brug af bilens eco-mode, der sparer på strømmen, kommer du langt.
Du har 2 års reklamationsret ved køb hos forhandler. Derudover varierer fabriks-/importørgarantier alt efter bilmærke. Mange mærker har i dag garanti på 5 år, mens nogle har en garanti, der forlænges med 2 år, hver gang bilen har været til anbefalet service.
Vær opmærksom på:
OK råder til, at du især kigger på batteriet, der er bilens dyreste del, og vælger en model med tydelig batterigaranti med minimumskapacitet.
Køber du brugt, så undersøg om garantier kan overtages.
Overvej også en brugtbilsgaranti/reparationsgaranti, når du køber brugt elbil, hvis bilens garanti er udløbet eller er på vej til det. Skulle bilen få tekniske problemer, dækker en reparationsforsikring i mange tilfælde udgifterne.
Udregner man elbilens miljøbelastning i hele levetiden, er CO2-udledningen omkring halvt så stor som for en benzinbil. Udledningen af CO2 skyldes blandt andet produktionen, og at der ikke kun kommer grøn strøm ud af stikkontakten.
Hvis det er muligt at lade derhjemme, er det den billigste løsning. Hvis du bor i lejlighed eller lignende uden mulighed for en privat ladeløsning, og derfor skal benytte dig af offentlige ladestandere, bliver det dyrere. Der kommer dog hele tiden flere og flere ladestandere – også i byerne – så det bliver nemmere at lade, uanset hvor du bor.
Når du skal vælge ladeløsning, skal du kigge grundigt på dit eget behov og dit kørselsmønster. Nogle vælger abonnementsløsninger, hvor man betaler et fast beløb hver måned for at kunne lade så meget, man vil. For en stor del betyder det dog, at man betaler mere end nødvendigt, da det kræver rigtig mange kilometer på vejene om året, for at det kan betale sig – ofte over 40.000 kilometer.
»Hvis du som gennemsnitsdanskeren kører ca. 20.000-25.000 kilometer om året eller mindre, bør du i stedet overveje en løsning, hvor du betaler for den strøm, du bruger,« siger Thor Folmann Krarup, e-mobilitetschef i OK.
Ladehastigheden afhænger af bilens ladeevne og ladestanderens effekt. Derhjemme lader du med en AC-lader. For at lade hurtigst muligt hjemme i carporten, skal du sikre dig, at din bil har kapacitet til at lade med 11 kW, som er betydeligt hurtigere end de 7,4 kW, der findes i nogle ældre modeller. Med 11 kW tager det for mange modeller mellem 5-10 timer at lade bilen op, og du kan dermed lade bilen op om natten.
»Når du lader på farten, finder du de såkaldte hurtigladere eller lynladere. Her bruges DC-ladning, som kan lade bilen meget hurtigere. Mange nyere elbiler kan gå fra 10 til 80 procent strøm på 20-40 minutter,« siger Thor Folmann Krarup og uddyber, at teknologien er i hastig udvikling og ladetiderne bliver kortere og kortere.
Ligesom du kan få benzinbiler til at køre længere på literen, kan du få elbiler til at køre længere på en opladning. Et par simple trick er:
Flere elbiler kan i dag fås med trækkrog, men det gælder ikke alle, og der er forskel på, hvor meget de må trække. Mange modeller klarer en trailer eller en lille campingvogn uden problemer, mens tunge læs som hestetrailer eller en stor campingvogn stadig kræver en bil med høj trækevne. De findes blandt elbilerne – men udvalget er ikke så stort. Ifølge Thor Folmann Krarup skal man være opmærksom på, at rækkevidden bliver kortere, når du trækker noget tungt.
Artiklen blev første gang udgivet i 2021. Artiklen er revideret med ny viden og opdateret i november 2025.