10 tendenser, der har præget vores mad- og drikkevareforbrug de sidste 10 år

Færre drikker øl og vin i løbet af dagen, mens salget af alkoholfri øl stiger. Flere spiser skyr til morgenmad, og så er salget af alternativer til kød og andre animalske produkter - måske ikke så overraskende - røget i vejret. Det er nogle af de tendenser, der har tegnet vores forbrug af mad og drikke siden 2010.
kvinde i butik

Kartofler, ris og pasta har ofte samme funktion i et måltid og kæmper derfor indbyrdes om pladsen på middagstallerknen. Tilbage i 2001 udgjorde kartoflen hele 95 procent af det samlede salg af kartofler, ris og pasta, men i 2021 ser det anderledes ud.

Forbrugsvaner ændrer sig

Forbrugsvaner ændrer sig over tid, og det har betydning for, hvilke varer vi hiver ned fra hylderne og op af køledisken i supermarkedet. Coop Analyse og Samvirke har kigget dybt i indkøbskurven og fundet 10 tendenser, der fortæller noget om danskernes mad- og drikkevareforbrug de seneste 10 år. 

Mere økologi

Den gennemsnitlige økoandel i Danmark landede i 2021 på 16 procent. Det betyder, at for hver 100 varer, der blev købt i Coops butikker, var 16 af dem økologiske. Der er dermed tale om en markant stigning fra 2010, hvor økoandelen var på lidt over 7 procent. København, Aarhus og Nordsjælland er dér, hvor flest vælger økologisk. De 5 mest købte økologiske varer er i øvrigt: banan, mælk, agurk, æg og gulerødder i nævnte rækkefølge. 

Kartoflen taber terræn til pasta

Kartofler, ris og pasta har ofte samme funktion i et måltid og kæmper derfor indbyrdes om pladsen på middagstallerknen. Tilbage i 2001 udgjorde kartoflen hele 95 procent af det samlede salg af kartofler, ris og pasta, men i 2021 ser det anderledes ud. Den gule knold mister i høj grad terræn til de andre kombattanter, men ligger dog fortsat på en sikker førsteplads.

Kødalternativer hitter

Kødalternativer eller køderstatninger som falafel, tofu, plantebaseret fars, seitan og plantebaserede bidder af forskellig slags landede i 2021 på indeks 1025. Salget er dermed tidoblet sammenlignet med 2010.

Veggie er kommet for at blive 

Veggie er betegnelsen for den kategori af mad- og drikkevarer, som aldrig har set skyggen af et dyr, men ofte markedsføres som alternativer til kød. Interessen for disse produkter viste sig for alvor i salgstallene i 2013 og 2014. Siden er der kommet et markant større udbud, og efterspørgslen har været stigende på alt, hvad der rimer på køderstatning, plantedrik og planteost. Alene fra 2019 og frem til udgangen af 2021 steg det samlede salg med hele 24 procent. Ifølge Coop Analyse er der ingen tvivl om, at det kun vil gå én vej de næste år: op.

Vi køber oftere plantedrik

Også plantedrikke – som for eksempel havre- og risdrik, men også eksempelvis plantebaseret kakao – er blevet mere almindeligt i danskernes indkøbskurve og ramte i 2021 indeks 454. Dermed er der tale om mere end en firedobling i forhold til 2010.

Hummus på himmelflugt 

I samme ombæring har danskerne i den grad fået øjnene op for hummus. I 2021 lagde forbrugerne 12 gange mere kikærtepure i indkøbskurven end tilbage i 2010. Det var imidlertid først omkring 2015, stigningen tog fart. 

Det skal være grønt og nemt

Kombinationen af grønt og nemt er tilsyneladende et hit. Der findes et utal af grønne convenienceprodukter – både i rå form og på frost – og danskerne har i dén grad taget dem til sig: Siden 2010 er salget tidoblet. Om sommeren bliver der lagt markant mere skyllet og klargjort salat i indkøbskurvene, mens grøntblandinger til panden eller gryden peaker i vintermånederne.

1 ud af 20 spiser skyr til morgenmad

Et andet produkt, som danskerne i høj grad har taget til sig i løbet af de seneste år, er skyr. Fra 2012 og frem til 2016 trådte det islandske produkt for alvor ind på scenen, og i 2021 spiste én ud af 20 skyr til morgenmad på en gennemsnitlig dag.

Færre drikker øl og vin

Vender vi opmærksomheden mod drikkevarerne, springer det i øjnene, at andelen af danskere, der drikker øl og vin i løbet af en gennemsnitlig dag, har været støt faldende siden 2010. I hvert fald frem til 2019. Her knækker kurven, og det kan sandsynligvis tilskrives corona-pandemien. Ifølge Coop Analyse tyder en repræsentativ undersøgelse fra november 2021 på, at vi var flere, der drak under pandemien (højere frekvens), men at de manglende gæster, fester og byture betød, at mængderne for nogle blev mindre. 

Salget af alkoholfri øl er seksdoblet

Selvom færre danskere drikker øl i løbet af en gennemsnittelig dag, er salget af øl alligevel steget siden 2010. Den største stigning ses i gruppen af alkoholfri øl. Det skal retfærdigvis siges, at de alkoholfri øl kun udgør en lille del af det samlede ølsalg, men stigningen er ikke til at tage fejl af. Sammenlignet med 2010 er der sket en seksdobling i salget af øl med en alkoholprocent på under 0,5 frem mod 2021.

Salget af energidrik stiger 

Vi slutter af med at kigge på energidrikke, som har oplevet stigende popularitet siden 2010. Mere end en femdobling er det blevet til. Salget af energidrikke ramte således indeks 517 i 2021. Det er især teenagere og unge mænd, der drikker energidrik, og mange kommer fra større byer i provinsen, viser undersøgelser fra DTU Fødevareinstituttet.

Kilde: Coops Mad-o-meter 2021/22: Det spiste og drak danskerne i 2021 - og det er på vej i 2022.

Læs mere om