Bliver du snydt? Online markedsføringstricks, du skal kende

Nedtællingsure, der viser, at et tilbud udløber om lidt, og blinkende tekst, der fortæller, hvor mange der allerede har booket

… Det hele er bevidst placeret for at stresse dig og få dig til at trykke køb. Men tag det med et gran salt og tænk dig om, inden du trykker på knappen.

Denne type af markedsføring er helt lovlig, så længe den ikke er vildledende. Den bruges for at presse forbrugeren til hurtigere at træffe et valg om at trykke 'køb'.

Nedtællingsure og blinkende tekst er markedsføringstricks

»Nedtællingsure og blinkende tekst er en type markedsføring, vi ofte ser på hjemmesider, der sælger billetter til koncerter og sportsarrangementer eller ved booking af overnatningssteder, men den bliver også brugt meget på helt almindelige webshops, der for eksempel sælger tøj,« forklarer Martha Nør Kjeldsen, seniorjurist hos Forbrugerrådet Tænk. 

På hjemmesider kan du blandt andet støde på ure, der tæller ned til, at et tilbud udløber, eller forklarer, at der kun er 1 tilbage på lager, og at 5 har købt varen inden for den sidste time. Det er alt sammen markedsføringstricks, der er til for at stresse dig og presse dig til at købe produktet.

»Det er ikke ulovligt at bruge den slags markedsføring, så længe det passer, at der kun er en enkelt tilbage, eller at 5 har booket præcis det hotel. Men hvis de tal, der er angivet, ikke er korrekte, er der tale om vildledende markedsføring, og det er ulovligt,« siger Martha Nør Kjeldsen.

Tjek, om der er hold i de "lokkende" oplysninger

Oplever du denne type markedsføring, er det en god idé at tjekke, om det virkelig passer, inden du stresser. Drejer det sig om billetter til koncerter eller sportsarrangementer, hvor du ved, at der kan være stort pres på salget, er det sandsynligvis rigtigt. Men handler det om lave lagerbeholdninger eller nedtællingsure på helt almindelige webshops, bør du måske være lidt mere skeptisk.

»Hvis man har på fornemmelsen, at der er brugt lidt frisk markedsføring, er det en god idé at tjekke hjemmesiden generelt. Genindlæs hjemmesiden og se, om uret starter forfra, læg varen i kurven og se, om antallet justeres, kig på Trustpilot, og undersøg også, hvor længe webshoppen har eksisteret. Forsøg at danne dig et helhedsbillede af butikken og dens troværdighed generelt,« råder Martha Nør Kjeldsen. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Slå koldt vand i blodet

Som forbruger skal man huske på, at der er tale om markedsføringsstrategier, hvor formålet er at få forbrugeren til at tage en hurtig beslutning om at købe produktet.

»Vi støder jævnligt på webshops med den her type markedsføring, hvor vi godt kan have en fornemmelse af, at det er løgn, men naturligvis ikke kan bevise det, da vi ikke har adgang til deres lagertal.  Vores helt klare råd er dog, at man ikke skal lade sig presse af det og tage det med et gran salt,« siger Martha Nør Kjeldsen.