Redaktionen anbefaler






Hav stor tillid til dine børn, når de bruger sociale medier, men ikke længere væk, end at du altid kan støtte og snakke.
»Du ligner et spøgelse, dit tynde skelet,« siger en ældre dame i denne video,mens hun tøvende læser op fra en af de grove beskeder, som børn er blevet udsat for på sociale medier. Videoen er blevet til i et samarbejde mellem Center for Rummelighed og mobbeforskerne Helle Rabøl Hansen og Jette Kofoed. Filmen sætter fokus på digital mobning og de reaktioner, som de inviterede har på at læse beskederne op.
Se videoen hos Digital mobning - Center for Rummelighed
Jette Kofoed er lektor i socialpsykologi på Aarhus Universitet. Hun mener, at et vigtigt led i at komme mobning på internettet til livs er, at børns digitale liv ikke forskrækker voksne, og at voksne taler med deres børn om, hvad der foregår i deres online-liv.
»Forældre kan med fordel tale med deres børn om, hvad de laver på Facebook, Snapchat og Instagram. Vær nysgerrig og interesseret i deres færd på computeren og telefonen. Vi må ikke betragte børnenes liv på sociale medier som et ukendt land, vi ikke forstår, også selvom vi ikke nødvendigvis laver det samme som dem på internettet,« siger hun.
Men de voksne bør ikke overvåge børnene på de sociale medier, men i stedet vise tillid og være opmærksomme, ligesom de vil være i den del af børnenes liv, der foregår i den fysiske verden, understreger lektoren.
Ifølge Jette Kofoed sker en stor del af den mobning, der foregår blandt børn, på sociale medier inden for skoleklassen og er udtryk for en usund kultur i klassen. Derfor er det vigtigt, at forældrene i klassen er fælles om at være opmærksomme på, om der foregår mobning i det digitale univers.
»Forældre bør ikke kun være opmærksomme på deres eget barn, men også på de andre børn i klassen. Spørg ind til, om alle klassekammeraterne trives på de sociale medier. Nogle børn er mere meddelsomme end andre, så hvis ikke det ene forældrepar opdager mobningen, kan det være, nogle andre forældre gør,« siger lektoren.
Er børnene ensomme eller ikke har lyst til at komme i skole, kan det skyldes, at de bliver mobbet på internettet.
Forældre bør spørge børnene, om de modtager spektakulære og grove beskeder, eller om nogle af deres klassekammerater gør. Men samtidig er det vigtigt ikke at stirre sig blind på grovheden af den digitale mobning, siger Jette Kofoed.
»Hvis vi kun fokuserer på de lede beskeder og det grove sprog, glemmer vi, at mobning også er de små udstødelser fra fællesskaber, hvor børn bliver holdt uden for Facebook-grupper, ikke får likes eller bliver tagget,« påpeger hun.
Det nytter ikke at blive forarget og tro, at de sociale medier er et dårligt sted for børnene at være, fordi de risikerer at blive udsat for mobning.
»Sociale medier er en integreret del af børnenes hverdag, så hvis mobning finder sted i klassen i den fysiske verden, følger den ofte med ind bag skærmen. Det samme er tilfældet for det positive fællesskab i en klasse. Det er klassens fællesskab, de voksne skal være opmærksomme på og bakke op om,« understreger Jette Kofoed.
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10