Hvordan lærer mit barn at svømme?

Tryghed, glæde og en tidlig start er kodeord, hvis du vil støtte dit barn i at blive fortrolig med vand og lære at svømme. Et nyt gratis online-værktøj hjælper dig med sjove øvelser fra dit barn er omkring 2 år.

Det er vigtigt, at du er et godt forbillede, hvis dit barn skal blive fortrolig med vandet. 

Start med babysvømning, når barnet er 2 måneder

Allerede når dit barn er omkring 2 måneder, kan I begynde at gå til babysvømning. Og det er en rigtig god idé at sætte ind så tidligt, siger udviklingskonsulent Patrick Lilius fra Dansk Svømmeunion.

»Hvis vi starter tidligt med at gøre vores børn trygge i vand, så giver vi dem de bedste forudsætninger for at lære at svømme.«  

Hvorfor babysvømning?    

Inden spædbarnet blev født, lå det omgivet af fostervand i mors mave. Ved tidligt at begynde til babysvømning kan vi bibeholde den beroligende og stimulerne effekt, vandet har på barnet. Spædbarnet er desuden født med en refleks, der naturligt lukker af for mund og svælg, når ansigtet kommer i kontakt med vand. Refleksen vil forsvinde, hvis den ikke vedligeholdes. Vi kan f.eks. se dette, når barnet oplever ubehag ved dykning og efterligner andre, der holder sig for næsen, hvilket ikke er hensigtsmæssigt. Det er derfor en god idé tidligt at stimulere barnet med vand i ansigtet og dykke med det – og samtidig undgå selv at vise ubehag ved vand i ansigtet.

Nyt læringsværktøj fra omkring 2-årsalderen

Når barnet nærmer sig 2-årsalderen, er der hjælp at hente i det nye gratis online-værktøj Leg med Blop, som lavet i samarbejde mellem Dansk Svømmeunion og TrygFonden.

»Omkring 2-årsalderen er de fleste børn mentalt og fysisk et sted, hvor de kan forstå og gentage de små øvelser, men hvis man har mod på det, og barnet virker parat, kan man sagtens prøve tidligere,« siger Patrick Lilius, som har været med til at udvikle værktøjet.     

Leg med Blop fokuserer på 4 grundfærdigheder, som er centrale, når dit barn skal begynde at tilegne sig svømmefærdigheder:

  • Elementskifte: At bevæge sig fra fast grund til vand er ofte en stor sansemæssig og motorisk udfordring, fordi kroppen opfører sig forskelligt.
  • Vejrtrækning: Her trænes evnen til at trække luft ind over vand, holde vejret og udånde under vand.
  • Balance: Når barnet f.eks. ligger og flyder i skiftende positioner, udvikler det balancen, hvilket er nødvendigt for at kunne bevæge sig kontrolleret i vandet.
  • Bevægelse: Barnet skal lære at bevæge sig frem i vandet på egen hånd.

For hvert af de 4 områder er der 16 øvelser på forskellige niveauer med og uden redskaber, som man oftest vil kunne finde i svømmehallen. Øvelserne er både beskrevet og vist med en kort video, så de er lette at forstå.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Svømmebælte og -vinger: Plus og minus

Når du selv er med i vandet, er der ingen grund til, at give dit vinger og bælte på. I hvert fald ikke, hvis du vil opøve barnets svømmefærdigheder. Svømmebæltet forhindrer, at barnet kan øve sig i selv at holde mave og numse oppe. Svømmevinger kan desuden begrænse bevægelsesfriheden. Til gengæld kan bælte og vinger være med til at give barnet en følelse af frihed og selvstændighed og dermed en glæde ved vandet.

Sådan støtter du bedst dit barn

Som forældre har du fra barnet er spædt en vigtig rolle i forhold til at skabe tryghed, glæde ved vandet og mulighed for at barnet kan udvikle sine svømmefærdigheder. Se her, hvad du skal være opmærksom på:

  • Det skal være på barnets præmisser: Dit barn mister motivationen og glæden, hvis du presser det for meget. Gå frem i barnets tempo og lad hele tiden leg og tillid være omdrejningspunktet.
  • Vær et godt forbillede: Det dur ikke, hvis du selv hoster og sprutter, når du får hovedet under vand, eller står længe og gnider dig i øjnene bagefter. Udtryk i stedet glæde både med lyde og ansigtsudtryk. Gør det samme, når du hjælper din baby eller dit barn med at få hovedet under vand – og sørg for at holde øjenkontakten. Hvis du selv har det dårligt med at få hovedet under vand, så øv dig på det.  
  • Støt barnet på brystet eller nakken: Den bedste måde at holde din baby eller dit barn oppe på, er ved at støtte på brystet, hvor der i forvejen er naturlig opdrift. På den måde øver det sig i selv at holde numse og hofte oppe. Når barnet ligger på ryggen, bør du støtte på nakken.
  • Pust bobler i badekaret: Vis dit barn, hvordan man kan puste bobler, når du bader det i badekaret, og lad det ligge på ryggen med ørerne under vand, mens du støtter hovedet. Det er med til at gøre barnet fortrolig med det våde element.

Mit barn er blevet 10 – er det for sent?

Det er aldrig for sent at lære at svømme, så selvom dit barn 10 år og ikke har lært at svømme, kan man sagtens gå i gang. Det er sådanset de samme grundfærdigheder, der skal trænes som i Leg med Blop. Dog kan øvelserne virke for barnlige for ældre børn, og skal derfor justeres. Som 10-årig er man i stand til at koncentrere sig i længere tid, og vil derfor også hurtigere kunne tilegne sig

Hvornår kan mit barn svømme?

Det er meget individuelt, hvornår børn kan svømme. Vandglade børn, der begynder tidligt og oplever god støtte, vil måske kunne holde sig selv oven vande og svømme 10-15 meter allerede i 3-4 års alderen uden hjælpemidler, mens andre først lærer det i skolen, eller hvis de begynder på et hold i svømmeklubben. I Danmark siger vi, at man er svømmeduelig, når man kan svømme 200 meter. Det kan kun hvert andet barn mellem 7 og 14 år, viser en undersøgelse fra 2014.

Leg med Blop er målrettet børn mellem 2 og 5 år. Du finder øvelsesværktøjet på legmedblop.dk.

Læs mere om