Corona kan ses i indkøbskurven

Corona satte gang strikketøjet, gør det selv-projekterne og den klassiske danske mad. Og virussen vil præge vores indkøbsvaner et stykke tid endnu.

Da Danmark blev lukket ned, var danskerne hurtige til at købe toiletpapir og pasta. 

Salget i supermarkederne steg

Dagen efter pressemødet, hvor statsministeren lukkede store dele af Danmark ned, strømmede ekstraordinært mange kunder til supermarkederne allerede fra morgenstunden og fyldte indkøbskurve og -vogne med alt fra pasta til kød og mejeriprodukter.

De følgende dage oplevede mange butikker til gengæld, at kunderne holdt sig hjemme. Men kun indtil dronning Margrethe på direkte tv talte om den alvorlige situation med ’den farlige gæst’.  Dagen efter majestætens tale steg salget i supermarkederne igen markant.

»Efter de to store indkøbsdage lå vores indkøbsniveau på et stabilt niveau, men højere end det almindelige,« siger Lars Aarup, kommunikations- og analysechef hos Coop.

Salget i Coops butikker lå i gennemsnit 9 procent over den almindelige handel, hvis man sammenligner med samme periode sidste år. En del af forklaringen på det øgede salg var, at kantiner og restauranter lukkede, og folk i stedet spiste hjemme fra eget køleskab.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Corona får os til at købe lokalt

På længere sigt kan coronakrisen betyde, at vi kigger lidt mere på, om varerne er dansk- eller lokalproduceret, og på den måde bliver vi mindre globaliserede som forbrugere.

»Vi har været i en situation, hvor vi har skullet passe på hinanden, og det kan sagtens være, det bliver taget med over i forbrugsvanerne bagefter, så man gerne vil passe på og støtte de lokale, danske og måske lidt mindre producenter,« siger Lars Aarup fra Coop Analyse.

Han understreger dog også, at det ikke vil gælde alle forbrugere. Særligt ikke, hvis vi bliver hårdt ramt økonomisk.

»Umiddelbart vil en økonomisk krise betyde, at vi køber billigere og flere discountvarer. Eller også vil man se, at vi måske køber dyrere varer for at kunne lave det derhjemme i stedet for at gå ud og spise og på den måde alligevel spare penge.«

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Familien kom i centrum

Krisen, hvor mange af os blev hjemme, har givet os tid til havearbejde, gør-det-selv, brætspil, strikning, bagning, rengøring og farvesortering af bogreolen.

»Når alle sociale aktiviteter er skåret væk, og skolerne er lukkede, bliver hjemmet der, hvor der både skal arbejdes, undervises og underholdes. Alting kommer til at foregå hjemme, og tendensen til at have fokus på hjemmet kommer sandsynligvis til at hænge ved efter krisen, fordi vi har set en værdi i at være mere sammen med vores børn og partner igen,« forklarer direktør og fremtidsforsker fra pej gruppen, Louise Byg Kongsholm.

Vi holder sommer i baghaven

Mens mange af os havde hjemmearbejde med tilhørende madordning, steg salget af hakket okse-, svine- og kyllingekød med omkring 25 procent, mens salget af plantefars faldt.

»Kriser får os altid til at søge tilbage til det trygge, det kendte og det traditionelle, og det gør, at vi har spist mere kød og mere klassisk, dansk mad, end vi plejer,« siger fremtidsforsker Louise Byg Kongsholm.

Corona har ikke blot sat en stopper for vores dagligdag, men også for vores rejseplaner. Vi må i højere grad indstille os på at tilbringe ferien i Danmark og håbe på, at vejret er med os.

»Hvis vi bliver hjemme i Danmark, kommer det til at betyde, at vi kommer til at bruge rigtig meget tid i haven og på terrassen, og det vil få salget af grillmad og grillkul til at stige,« forklarer Louise Byg Kongsholm.

Gang i røremaskinerne

Al den tid i hjemmet fik også gang i røremaskinerne, elpiskerne og ovnene – i hvert fald hvis man skal tro salget af bageartikler. Sammenlignet med de samme uger sidste år købte vi næsten dobbelt så meget mel, sukker og gær i år. Og mens den ene halvdel af husstanden har haft hænderne i bolledejen, har den anden gjort rent, for salget af håndsæbe og rengøringsmidler til hjemmet steg med henholdsvis 101 procent og 51 procent.

En del dagligvarehandel gik fra at være fysisk til at være online, men den klassiske tur i supermarkedet med vogn og indkøbsseddel er stadig den mest fremherskende måde at handle på. 

»Andelen af dagligvarehandel, der foregår online, er så lille, at selvom den er fordoblet nu, udgør den stadig en minimal andel. Det er ikke et alternativ til de almindelige supermarkeder, men et godt supplement,« siger Lars Aarup fra Coop Analyse.

Læs mere om