Øv dig på ikke at blive køresyg

Øvelser mod svimmelhed kan bruges til at forebygge søsyge eller køresyge. Øvelserne skal fremprovokere svimmelhed for at have effekt og skal gentages, til man har vænnet sig så meget til dem, at de ikke længere fremprovokerer svimmelhed.

Hvis du har tendens til at blive køresyg eller søsyg kan du træne din evne til ikke at blive syg, inden du skal køre langt i bil eller sejle på langfart.

  1. Sid ned og fæst blikket på et punkt, som befinder sig på halvanden meters afstand. Drej hovedet hurtigt fra side til side i 15 sekunder uden at slippe punktet med blikket. 
  2. Stå op, så du hviler med fingeren liggende let på en stol, et bord eller en anden fast genstand og dermed får en smule støtte. Fæst blikket på et punkt, som befinder sig på halvanden meters afstand. Drej hovedet hurtigt fra side til side i 15 sekunder uden at slippe punktet med blikket.
  3. Bliv stående uden støtte, og drej igen hovedet hurtigt fra side til side uden at slippe punktet med blikket. Bliv ved i 15 sekunder. Du kan gøre hoveddrejningerne mere effektive ved først at dreje hovedet langsomt fra side til side og derefter så hurtigt, at omgivelserne bliver tågede og uskarpe.
  4. Bliv stående, luk øjnene, og forestil dig, at du holder blikket på samme punkt som tidligere. Drej hurtigt hovedet fra side til side i 15 sekunder, mens du stadig forestiller dig, at du fastholder blikket.
  5. Stå med åbne øjne og bevæg hovedet op og ned i 15 sekunder, mens blikket holdes på et punkt.
  6. Du kan supplere programmet med en boldøvelse, hvor du træner ved at kaste bolden fra hånd til hånd over hovedet. Du kan også lave en øvelse, hvor du rejser og sætter dig hurtigt mens du drejer hovedet – eller en øvelse, hvor du går og drejer hovedet fra side til side samtidigt.

Kilde: Fysio.dk, sundhed.dk

Se, hvad vi ellers skriver om: #sygdom og #øvelser