Feder kulhydrater?

Vi skal have færre kalorier for at tabe os. Det er ligegyldigt om vi får færre kalorier ved at spise mindre kulhydrater eller mindre af noget andet.

Kartofler indeholder kulhydrater, men mætter samtidig meget, så vi ikke kommer til at spise for mange og tage på af dem.

Sådan skal din kost sammensættes

Ifølge de 10 danske kostråd og de nye nordiske ernæringsanbefalinger skal din kost stykkes sådan sammen:
Kulhydrater: 55-60 procent
Protein: 10-15 procent
Fedt: Maks. 30 procent

 

Spis kulhydrater der mætter

 
Sodavand, slik, kager og hvidt brød er eksempler på kulhydratrig mad, der har en lav mætningsgrad. Hvis kulhydraterne kommer fra fuldkorn, kartofler, grøntsager eller frisk frugt, er det svært at spise for mange af dem, fordi vi bliver mætte.
»Vi kan godt leve uden kulhydrater, men det vil gå ud over vores velbefindende. Det er en bedre idé at lade forskellige kulhydratrige madvarer indgå i en varieret kost. Både sukker og stivelse kan indgå i mad, der trækker anden sund mad med. Stivelse trækker fuldkorn, og sukker trækker frugt. Man kan altså ikke sige, at kulhydrater feder og er usunde. Vi spiser ikke kulhydrater, vi spiser mad, og kulhydrater indgår i sund mad som fuldkorn og frugt, men sund mad skal selvfølgelig indeholde andet end kulhydrater,« siger Per Brændgaard.

Se, hvad vi ellers skriver om: #kulhydrater, #myte, #brød, #kartofler, #overvægt, #kalorier og #vægt