Er toget forsinket? Se her, om du har ret til mad, forfriskninger og en ny rejse

Flypassagerer kan få store kontante erstatninger, hvis flyet bliver forsinket. Så heldige er togpassagerer ikke, men en EU-forordning og trafikselskabernes landsdækkende rejseregler kan give dig ret til mad, drikke og en ny billet, hvis toget er forsinket.

Er du mere end 61 minutter forsinket, når du rejser med toget, kan du få lidt mad og drikke på togselskabets regning. 

En sandwich og en flaske vand, hvis toget er forsinket

20% af alle togpassagerer kom i 2017 ikke frem til tiden. Deres tog var nemlig forsinket, og i langt, langt de fleste tilfælde skulle forsinkelsen ikke måles i læssevis af minutter. En del passagerer bliver hvert år forsinket i længere tid under deres rejse, og efter en EU-forordning om EU-borgeres passagerrettigheder kan man få noget let at spise og drikke, hvis toget er mere end 60 minutter forsinket. 

Reglerne gælder i princippet kun for rejser, der strækker sig over landegrænser i Europa, men i Danmark har trafikselskaberne, som jo blandt andet er Arriva og DSB, der kører tog, besluttet, at passagerer, der rejser indenrigs med toget, også har en række rettigheder. Blandt andet skal man tilbydes mad og drikke i et omfang, der står mål med forsinkelsen, hvis den er over 1 time. 

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

DSB: Du skal købe hos 7-eleven

Hos DSB, der er operatør på de fleste danske tog, tilbyder man en lille forfriskning i toget, hvis toget er mere end 1 time forsinket. Befinder man sig på perronen eller i et tog, hvor der ikke er service om bord, kan man få refunderet op til 50 kroner for sit køb af mad og drikke, hvis købet er foretaget i 7-eleven. Købet kan først ske, når forsinkelsen er forekommet. 

Læs mere om DSB’s kompensation ved forsinkelser  

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Arriva: Køb mad for en 50’er

Rejser du med Arrivas tog, kan du købe mad og drikkevarer for 50 kroner, hvis toget er forsinket mere end 1 time. Der er ikke krav om, hvor maden skal købes, men du kan dog kun få refunderet køb, der er foretaget, efter at forsinkelsen er forekommet,  og umiddelbart i forbindelse med rejsen. 

Læs mere om Arrivas kompensation ved forsinkelser 

Få penge eller en ny billet, hvis toget er forsinket

EU sikrer dig også en økonomisk kompensation, hvis toget er forsinket. Trafikselskaberne i Danmark har indført reglerne, så de gælder både for indenlandske rejsende og rejsende, der skal til udlandet med toget.

Hvor stor en kompensation du har ret til, afhænger af, hvor lang forsinkelsen er. Typisk skal forsinkelsen være over 2 timer, før du har ret til 100% af billetprisen retur. 

I nogle tilfælde kan du få en billet til en ny rejse, hvis toget er mere end 30 minutter forsinket. Se i linkene længere nede i artiklen. 

 

Kilder: ForbrugerEuropa, DSB, Trafikselskabernes landsdækkende rejseregler