Kommentarer til galleriet

Sunde madvaner

Tak for god information vedr. Hvilke af de såkaldte sunde madvarer der ikke er så sunde som forventet.
Dog kræver det at jeg også ændre mine madvaner.

- Rene Nørbjerg - 2. aug 2012 13:03

En lille tilføjelse om sojamælk...

I forbindelse med dine ord omkring soyamælk, kunne du have suppleret med den temmeligt relevante oplysning, at soya bliver brugt som billigt fyldstof i rigtigt meget hel- og halvfabrikeret mad, og vi ad den vej i forvejen faktisk får for meget soya... Det gælder også selvom man køber sunde/økologiske/biodynamiske osv., hel- og halvfabrikata, så i det hele taget skal man helst afholde sig fra at tilføje mere soya til sin diæt, uanset hvad form man finder det i...

Derudover gode bud... Meen... Som med mange andre ernæringsråd, ja så handler det i det hele taget om at leve af varieret kost og at man får både energi og mineraler og vitaminer i mængder, der svarer til det, ens krop har brug for... Kostråd er gode vejledere - så længe man ikke opfatter dem som lov og følger dem slavisk... Fedt og sukker og kulhydrater skal vi jo faktisk også have vores del af, da disse jo sammen med proteiner udgør vores samlede energikilder, og energi er vi rimeligt afhængige af at få nok af for at fungere... Problemet handler så om at huske at stoppe, når man har fået nok :)

- Tom Korff - 3. aug 2012 18:05

Cafe latte

Mange gode pointer, men synes ikke det er helt heldigt, at det nærmest anbefales at drikke cafe latte for at få dækket sit kalkbehov. Det er meget ofte også en kalorietyv!

- Mette - 4. aug 2012 00:00

Opbygning af muskelmasse via træning uden komælk.

Komælk er farligt i større mængder. Mænd kan få prostatakræft af komælk. Hvor meget taler vi om? Hvad gør man så, når man vil opbygge muskelmasse via træning i et fitnesscenter?

- Jack Køhler - 15. aug 2012 10:08

Havregryn er ikke sundt.

Havregryn indeholder mange kalorier - 366 kcal. pr. 100 gr. http://www.kalorietabel.dk/.
Kommer man så en banan derpå, tilføreres der ekstra 85 - 100 kcal. pr. 100 gr.
Dertil kommer komælk på ca. 40-80 kcal. pr. 100 gr.

- Jack Køhler - 15. aug 2012 10:17

Antal kalorier har ikke noget med sundhed at gøre

@Jack Køhler
Nu er kalorier jo ikke - nødvendigvis - relateret til sundhed. Man kan sagtens spise kalorietung (lig med forbrændingstung mad) som også er sundt, f.eks. havregryn med banan og mælk, så længe man ikke indtager for mange kalorier om dagen. Havregryn er fuldkorn, mælk i små mængder er godt og bananer indholder både energi og kalium. Det kommer an på, hvad man forestiller sig, at det måltid skal bidrage med i det samlede daglige kalorieindtag.

http://www.altomkost.dk/Services/Nyhedsrum/Nyheder/2012/Havregryn_til_mo...

- Nina Bjerre - 15. aug 2012 11:15

sundhed

jeg spiser og drikker hvad det passer mig for hvis jeg skulle følge sundhedsstyrelsens råd så ville jeg dø af sult

- viggo burbarl - 15. aug 2012 11:20

Du fordrejer sandheden

Tak fordi du forplumre helsedebatten endnu en tak, ved at give kritik uden ordentlig information.

Grunden til at nogle "kvinder" fortrækker spelt i stedet for andre hvede typer er pga den anderledes gluten, der gør at nogle glutenallergikere kan spise spelt uden problemer.

Angående sojamælk. Der findes lactoseallergikere i dette land og der er sojamaælk sammen med andre typer erstatningsmælk en god løsning. Desuden har mange overvægtige kvinder - og dem bliver der flere af problemer med for højt testosteron, kunne det ikke være en hjælp til dem med sojamælk?

Vedrørende kokosfedt og andre typer voksagtige typer olie som f.eks. olivenolie, er det så ikke et faktum at disse kan tåle højere varme og derfor ikke skaber så mange transfedsyre ved stegning end for eksempel rapsolie, som mange i disse dage steger og bager med?

Det nytter ikke med flere skræmme kampagner. Prøv med mere sober information og en tro på at folk godt kan vælge fornuftigt, hvis de bliver informeret ordentligt.

- Christina Kenvad - 15. aug 2012 11:49

Havregryn er da sundt.

Hvem kan spise en portion på 100 g havregryn; så ret lige kalorietallet lidt til. Derudover mætter havregryn godt; og dermed bliver ens blodsukker stabilt; hvilket gør man kan holde sig fra guf.

- Helle Lykke - 15. aug 2012 12:45

Kalorier i havregryn

@Ninna tak for dit link og info.
@Helle En mand kan sagtens spise 100 gr. havregryn. Et blødkogt æg og fuldkornsbrød mætter også godt og holder dit blodsukker stabilt og feder mindre.

- Jack Køhler - 15. aug 2012 13:35

Tak for oplysningen igen.

Tak for en sludder for en sladder.

Det du oplyser, tror jeg, vi har hørt mange gange.
Måske skulle du ikke lyde så nedladende m.h.t. hvad folk tror,
men så er det godt, at du ved det rigtige ;-)

- Peter - 15. aug 2012 13:40

Gab, gab, gab!!! Ligesom

Gab, gab, gab!!!

Ligesom artiklen om 10 tin du ikke skal købe for ofte, så er denne artikkel totalt værdiløs. Den har ingen nyhedsværdi og er for overfladisk til at kunne bruges til noget som helst, og så tager den udgangspunkt i, at læserne ikke har viden på de nævnte områder, og derfor har forkerte holdninger. Jeg forstår simpelt hen ikke, hvad det er, at Samvirke vil opnå med at bringe disse populistiske billedgallerier.

- Alex - 15. aug 2012 15:58

sushi

Det er heller ikke helt korrekt med sushi, for størstedelen af stivelsen bliver vasket ud ved korrekt tilberedelse af risene.

- Annette - 15. aug 2012 22:37

Hvad er formålet

Hvad er formålet med denne billedeserie og underlige argumenter for hvad der er farligt. I glemte jo vand, som er meget farligt hvis man drikker 20 liter om dagen.

Alt er farligt/ikke sundet i forkerte mængder. Så stop da lige det der og lav noget der kan bruges til noget.

- Niels - 16. aug 2012 12:05

"11 Usunde madvarer"

Det er lidt rystende at en såkaldt "ernæringsekspert" ganske usencureret kan skrive så meget vrøvl!!

En del af hans påstande er direkte usande!

Bla. er kokosfedt noget af det sundeste der findes, komælk er en elendig kilde til calcium, og phytoøstrogenerne i soya er ikke hormonforstyrrende.

Læs ordentligt på lektien en anden gang!! Please.

Charlotte Andersen
Sygeplejerske og kostvejleder.

- Charlotte Andersen - 16. aug 2012 20:12

Kildehenvisninger?

"undersøgelser siger" ... synes rigtig godt om dit slideshow og tror det meste er sandt, men der mangler kildehenvisninger, ellers er det jo tomme påstande.

- S. - 17. aug 2012 13:15

Havregryn er ikke altid sundt

Mig bekendt hører havregryn til de mest nikkelholdige fødevarer, hvorfor man som nikkel-allergiker kun bør spise dem i beskedne mængder eller slet ikke.

- Solvejg Eriksen - 18. aug 2012 03:19

Hvad jeg tror, ved Per Brændgaard intet om!

Sikke dog en tåbelig overskrift, eksperter er desværre ikke så sjældent de sidste til at kunne indse tingenes rette tilstand.
Det er fuldstændig at overfortolke de nævnte madvarer, der er jo ingen der kun lever af de nævnte madvarer alene.
Madhysteriet vil åbenbart ingen ende tage, men eksperterne skulle jo nødig overflødiggøres.
Med lidt sund fornuft, og begge ben på jorden er der jo ret mange mennesker i dette land, der har passeret de 90 år.

- Kirsten Bartram - 19. aug 2012 13:56

Nuancer, tak.

Spændende indlæg, Per.

Jeg savner dog nuancer. Et eksempel kunne være:

Brune ris er at foretrække i forhold til hvide. Det er vi ikke ueige. Men at kalde sushi usundt pga. de hvide ris er ude i hampen.

Sushi bør nærmere sammenlignes med andre fastfoods som pizza, grillmad og lignende. Og i dén sammenhæng er sushi langt at foretrække. Det tror jeg ikke, at nogen er uenig i.

Per Brændgaard er en dygtig mand, og derfor ser jeg gerne, at informationsniveauet bliver bedre i næste indlæg.

Hilsen
M.Hansen
www.sundhedoglivsstil.blogspot.com

- Michael Hansen - 22. aug 2012 11:38

og prisen

Hvorfor skriver ingen om hvad det så koster. Såkaldt "sund" mad er næsten altid så dyrt at man skal tjene kassen for at få råd til det.

- John Vedsegaard - 9. sep 2012 08:06

lige et par kommentarer

John: Sund mad er ikke nødvendigvis dyr. Jeg er på SU og har råd til sund mad. Så køber jeg så ikke særligt meget make-up og parfume, men det er jo en prioriteringssag.

Spelt er rarere for maven. Det har mest at gøre med at det er mindre raffineret end hvedemel. Efter jeg skiftede melet ud har jeg kunne mærke en fordøjelses forbedring (samme gælder for flere i min omgangskreds) så er en skam den bliver stemplet som "poppet/smart" af nogen. Jeg kan jo skifte mellem fint og groft speltmel.

Mht müsli kan man jo lave det selv. Det koster ikke mere: kræver bare du køber 2-3 slags flager: fx spelt og rug flager og så smider nogle rosiner el. lign oveni.

Jeg er enig i det med kødet: meget underlig dille for tiden at folk tror de kan tabe sig ved fx at skifte brød ud med kød :S der findes altså også protein og fiberrige grøntsager. Ville ønske flere ville lave kødfrie dage og gå mere over til bønner, linser osv.

Kokosolie bruger jeg koldt i hjemmelavet konfekt-dadel kugler.. fordi det smager godt og kun bruges i små mængder. Men at bruge det i al madlavning er jo også skørt.

Lidt soya er sundt. Der sker ikke noget ved at skifte fx noget af sit kød ud med et par soya produkter. Men jeg køber stadig mælkeprodukter til fx morgenmad fordi det er billigere. Og for meget soya er IKKE godt. Men igen: variér det.

- Lotte - 16. sep 2012 21:55

Læs nu rigtigt

De fleste af jer har vist ikke forstået teksterne rigtigt. De handler mest om folks fordomme og mindre om, hvad der er sundt og usundt og hvorfor.
Spelt er ikke usundt som sådan, men hvis man tror, det er sundere end andre hvedetyper, er man nok gået galt i byen. Til gengæld er der mange, der sværger til spelt p.g.a. den nye "nordisk køkken" og "tilbage-til stenalderen-kultur".
Både frugt og mælk i youghurt er sunde nok, men ikke alle ved, hvor meget sukker det OGSÅ indeholder ved siden af alt det sunde.
Olivenolie er sundt nok, men det er forkert at tro, at meget olivenolie er endnu sundere. Der er jo masser af kalorier i alle olier og fedtstoffer, så hvis man tror, man taber sig ved at vælge olivenolie frem for rapsolie, er det nok ikke rigtig.
Nogen sværger til masser af komælk, og andre drikker det aldrig. Hver gruppe har deres fordomme, men yderligheder er sjældent godt. Det ene giver nogle typer problemer, det andet nogen andre, så ingen af yderlighederne har nødvendigvis truffet det sundeste valg - som sikkert ligger et sted midt imellem.

Bananer er rigtig sundt (som alt frugt og grønt), men hvis man vil fylde sig med frugt og grønt for at spare kalorier, er bananer et af de dårlige valg.

Billederne handler om, at folk har fordomme om madvarer, som der ikke er noget hold i. Alt har en bagside, og nogen gange kommer man til at tillægge fødevarer nogle evner, de ikke har.

- Anja Schmidt - 19. sep 2012 19:20

calorier

Jeg kunne godt tænke mig, at man lagde alle fødevares indhold af kalorier fedt, protein, og ikke mindst vand, alt sammen i procent på nettet, altså en regulær kalorie tabel, og måske fiber, og miniraler.
Jeg finder det vigtigt, at det er muligt at se forholdet mellem den enkelte vares indhold af protein fedt, og kulhydrater m.v..
Jeg tror det kunne hjælpe en del, hvis der ligeledes blev lagt en formel på nettet, til beregning af varerne indhold i tørstoffet.
Mvh
AP

- A.Pedersen - 5. jan 2013 12:30

Fødevaredatabase

@AP

Her er den database du efterlyser: http://www.foodcomp.dk/v7/fvdb_search.asp

- Lars - 2. feb 2013 11:54

OPMÆRKSOMHED

det er fint at i taler om kcal og er bevidste omkring hvad der er sundt og ikke er sundt, men livet er sgu da kedeligt hvis man skal gå og tælle kalorier! lev livet, spis det i vil. kroppen er indrettet så smart at den selv regulerer det! selvfølgelig tager man på hvis man spiser al for mange kcal, men det skal der også være plads til. nogle dage spiser man bare mere end andre dage! for år tilbage startede jeg med at tælle kalorier hvilket resulterede at jeg fik anoreksi og lider stadig med sygdommen idag. da jeg fandt ud af hvor mange kalorier der er i dit og dat blev jeg simpelthen bange for maden, også fordi jeg ville holde min slanke figur..

- Simone Dahl - 16. feb 2013 09:38

Lyt til din krop

Jeg tror det handler meget mer at lytte til din krop. Hvordan den reagerer af forskellige madvarer. Man kan få meget information allersteder fra. Og hvad der er rigtigt idag er forkert imorgen. Lyt til kroppen istedet den ved hvad der er godt for den.

- Frida - 21. feb 2013 00:57

vedr. pris

@ John Vedsegaard:
Der er mange sunde basisfødevarer, der hører til blandt de billigste: Kål (hvid-, rød-, spids-, savoy-, kinakål samt broccoli), løg, tørrede bønner & linser, rodfrugter (gulerødder, rødbeder, pastinakker, knoldselleri, kålrabi, roer), havregryn, brune ris, rugbrød, visse typer frossen fisk. Man kan sagtens lave fantastisk velsmagende og sund mad med billige basisvarer ved at tilberede dem rigtigt og anvende kryderier, kryderurter og fx hvidløg.

- Sofie - 23. feb 2013 15:21

Kommenter galleriet

Indholdet af dette felt er privat og bliver ikke vist offentligt.