Sid rigtigt på cyklen og kør hurtigere og uden skader

Kør 20 % hurtigere eller længere, hvis bare din cykel er indstillet korrekt. Samtidig mindsker du risikoen for skader og ømme muskler. Jimmy Trolle fra Spaghetti Cycling Imports, der rådgiver cyklister om optimering af din cykel og din cykelstil, forklarer, hvad du skal være opmærksom på.

Cykling skal være en fornøjelse

Sadlen skal have den korrekte højde og fødderne være rigtigt placeret. Indstiller du cyklen rigtigt, undgår du smerter i musklerne og kommer formenligt hurtigere frem eller kan tilbagelægge flere kilometer. Og det uanset om du er motionist og tilbagelægger hundreder af kilometer ad gangen, eller om du pendler på cykel til og fra arbejde, lyder det fra Jimmy Trolle fra Spaghetti Cycling Imports: 

»Cykling er en af de motionsformer, der giver færrest skader, og sidder du rigtigt, kan du være næsten skadesfri. Samtidig kan du få en kæmpeoplevelse ved at justere bare få ting, så du cyklen og du passer ordentligt sammen.«

Få målt og tjekket din cykel

En af måderne, man kan optimere sin cykelstil på, er, hvis man får lavet en bikefit. Her kigger Jimmy Trolle eller hans kolleger på en lang række faktorer, der afgør, om du belaster kroppen rigtigt og kan yde optimalt.

Blandt kunderne er både topatleter, supermotionister og almindelige danskere, der bare bruger cyklen meget.»Bikefit hjælper dig til at få det optimale ud af cyklen, uanset om du kører på en cykel til 5000 kroner eller en til 150.000 kroner. Alle skal have en god oplevelse på cykelturen,« fortæller Jimmy Trolle. 

Sidder du rigtigt kommer du hurtigere frem - og mindsker din risiko for skader. 

Tag en test og indret din cykel rigtigt

Bikefitting kan sammenlignes med en løbestilstest, som mange løbere laver for at finde de rigtige sko. Under testen bliver man målt, får kigget på fødderne og får sat dioder på kroppen, så en computer kan hjælpe med at udregne den mest optimale måde at ”indrette” din cykel på. 

Har du ikke mod på et bikefit i første omgang, har Jimmy Trolle en række gode, generelle råd, som kan bruges, uanset om du er pendlercyklist, der kører til og fra jobbet på en citybike, eller om du er den dedikerede motionist med en lidt dyrere cykel og ofte er på landevejen for at holde kondien ved lige. 

Bikefitting kan forbedre formen med 10%

Bikefit tager 2 timer og koster omkring 2000 kroner. Efter en bikefittet indstilles cyklen mere optimalt, og det kan tage 2-3 uger at vænne kroppen til de nye indstillinger. Mange kan forbedre deres form med 10%, bare de optimerer indstillingerne på deres cykel. 
 

Tjek skridtmålet og find en størrelse, der også passer til din overkrop

Første skridt er at måle dit skridtmål, altså hvor langt er der fra gulvet og op til midt mellem benene, når du står uden sko? Gang dit skridtmål med 0,66, og du får så en størrelse på stellet på din cykel – for eksempel 54. 

»Du må ikke stole på udregningen af stelstørrelsen alene. Du skal også se på længden af din overkrop. Når du sidder på cyklen, må du ikke skulle strække dig for meget for at nå styret. Gør du det, vil du får ondt i skuldre og ryg,« siger Jimmy Trolle.

Uanset om du bruger cyklen til og fra arbejde eller bruger cyklen til seriøs træning med lange ture og intervaller, kan de rigtige indstillinger af cyklen få dig op til 20% hurtigere frem eller gøre, at du holder længere på cykelstien. Jimmy Trolle fra Spaghetti Cycling Imports forklarer, hvad du skal være opmærksom på. 

Styret skal være på størrelse med dine skuldre

Tjek også bredden af dit cykelstyr. Har du smalle skuldre, skal du ikke have et bredt cykelstyr. Det giver ondt i overkroppen. 

»Der findes ikke standardmennesker, hvor en bestemt størrelse stel passer præcist sammen med et bestemt styr. Ikke hvis man skal tage målene fra din krop, i hvert fald,« siger Jimmy Trolle.  

Meget generaliseret råder Jimmy Trolle til, at du lader armene være ned langs kroppen. Ræk hænderne ud, mens albuerne stadig er tæt ved kroppen.

Afstanden mellem de 2 bremser på styret skal svare til afstanden mellem dine hænder – det giver det mest optimale greb for din krop. Er afstanden større, risikerer du smerter i hænder og skuldre. 

Samme regler gælder, hvis du kører på citybike. Hvis hænderne drejes for meget, klemmer du mediannerven, og dine fingre kan begynde at sove eller snurre. 

Krøl ikke sammen – tjek frempinden

Frempinden er der, hvor styret sidder fast i stellet - og det er i princippet den, der styrer, hvor langt du skal læne dig frem, når du har fat i styret. Frempinde findes i forskellige størrelser – helt op til 9 centimeter kan du flytte styret ved at vælge den rigtige frempind. 

»Har du styret for tæt på kroppen, krøller kroppen sammen, og dine lungers kapacitet bliver mindre. Rækker du for langt frem, får du ondt i skuldrene,« siger Jimmy Trolle. 

Du skal have styr på din skridtlængde, hvis du vil undgå ondt i knæene på cykelturen. 

Sadlen skal sidde rigtigt, så du ikke få ondt i knæene

Du må ikke træde inde under dig selv, når du cykler, eller træde for langt frem. Når du sidder på sadlen og benet er bøjet, skal dit knæ være direkte over pedalen, hvor den er fastmonteret til pedalarmen. 

Mål også, om sadlen sidder i den rigtige højde. Med forbehold for, at alle ikke er bygget ens, råder Jimmy Trolle til, at du ganger din skridtlængde med 0,89 for at finde afstanden fra midten af kranken til sadlen. 

»Vær også opmærksom på, om du sidder for højt eller lavt, når du har indstillet sadlen. Peger tæerne nedad, sidder du for højt oppe i forhold til at køre optimalt. Peger tæerne opad, sidder du for lavt,« siger Jimmy Trolle. 
 

Se, hvad vi ellers skriver om: #cykel, #motion og #sundhed