Det er en myte, at du ikke må spise efter 19

Du tager ikke ekstra på af at spise sent. Du forbrænder også kalorierne, mens du sover.

Hvis du har problemer med at tage på, skal du kigge på dit samlede kalorieregnskab. Aftenkalorierne er ikke sværere at slippe af med, end alle de kalorier du får resten af dagen.

Forbrænder jeg kalorier om aftenen?

Skal jeg holde igen med mad efter klokken 19 ? Der er jo ikke mange timer, til jeg skal i seng, og om natten, når jeg sover, skruer kroppen ned for forbrændingen af kalorierne, eller hvad?

85 % spiser eller drikker efter 19

Nej, det er en myte, at man har ekstra svært ved at tabe sig, når man spiser efter klokken 19, siger cand. scient. i human ernæring, Per Brændgaard. 85 procent af danskerne spiser eller drikker noget efter aftensmaden på en gennemsnitlig alder viser tal fra Coops Mad-O-meter, og den sene spisning har ikke betydning for, om de vejer lidt eller meget, siger Per Brændgaard.

Det er mængden af kalorier, der tæller - ikke hvornår

”Om du får forbrændt alle kalorierne afhænger af, hvor meget du spiser, ikke hvornår du spiser. Det er ligesom din privatøkonomi. Det betyder ikke noget for din økonomi, hvornår du optjener de enkelte beløb, det er det samlede resultat, der betyder noget,” siger Per Brændgaard.

Vi forbrænder, også når vi sover

Det er også en myte, at kroppen ikke forbrænder kalorierne om natten. Vi forbrænder kalorier hele tiden, også når vi sidder stille, eller når vi sover. Kun 20 procent af den samlede kalorieomsætning kommer af fysisk aktivitet. Men hvis du tager på og gerne vil tabe dig, kan det være en god ide at kigge på måltiderne, for eksempel dem, der bliver spist sent på aftenen.

Nogle sover godt efter natmad

Man kan altså godt undgå at tage på, selv om dagens sidste måltid udskydes til sent om aftenen, bare man i det hele taget ikke spiser mere, end man forbrænder.

Men der kan være andre grunde til at holde igen med mad om aftenen. Nogle kan spise for meget og få uro og rastløshed i kroppen, så de ikke kan sove. For andre giver det ro at spise natmad. Det er op til os selv at vurdere om vi har søvnproblemer, og om de måske kan relateres til, at vi spiser for meget før sengetid.

Se, hvad vi ellers skriver om: #ernæring, #overvægt og #mellemmåltider