Usnobbet vin

Vi køber vin-i-pose-i-pap som aldrig før, og udvalget bliver både større og bedre. En fjeredel af al den vin, der kobes i Danmark, er bag-in-box

Det er gerne om lørdagen, at kunderne henter deres boks. Især femlitersboksen er populær. For Ole Madsen, der sælger spansk vin og delikatesser i vinbutikken El Cava i Odense, er det af og til svært at følge med kundernes efterspørgsel.

Under et besøg i butikken for firefem år siden fortalte Ole Madsen mig om sine bag-in-box-vine, som han havde stor succes med. Der var dog lidt usikkerhed om, hvor længe vinen egentlig kunne holde, når man først var begyndt at tappe.

»Åh, en tre-fire uger,« havde Ole forsikret en kunde. Allerede næste lørdag kom kunden på sin cykel for at hente en ny boks.

Fremragende vin, Ole. Men som du kan se, så holdt den kun en uge!« sagde kunden.

Dengang var vin på pap stort set lig med enlitersbrikker med den billigste overskudsvin. Siden er der kommet en pose i pappet og kvalitetsvin i posen. Det er vi mange, der har opdaget. Forleden, da jeg stod og ventede med mine varer på kassebåndet, kom jeg til at se til venstre.

Kunderne før mig havde købt en bag-in-box med Chardonnay-vin fra Australien. Da jeg så kikkede til højre, så stod den samme type baginbox hos den næste kunde.

»Er der tilbud?«, spurgte jeg optimistisk.

Næh, min kone elsker bare den vin, så jeg er blevet sendt herned efter den og har fået lov til at købe lidt guf til,« svarede min medkunde.

En fjerdedel af markedet

Salget af disse vine er vokset støt de seneste år. Kategorigruppechefen for vin og spirititus i Coop, Erik Larsen, mener, at salget af bag-inbox nærmer sig 25 procent, mens indkøbschef Henrik Dahlgaard fra Dansk Supermarked vurderer, at vi er nærmere de 30 procent. I vore skandinaviske broderlande er det omkring halvdelen af markedet.

Konceptet med vin, der tappes i en pose, som emballeres på pap, har ikke noget mundret dansk navn, men går under den engelske betegnelse bag-in-box. Den mest populære størrelse er på tre liter, som svarer til fire flasker. Man kan også købe fem og 10 liter, og i vore skandinaviske nabolande to liter. 10-literboksen bruges af restauranter, og to-literboksen bruges til den dyre, klassificerede vin.

Uøkonomiske flasker

»Red planeten og skån miljøet ved at drikke bag-in-box-vine!«

Sådan nogenlunde lyder budskabet fra The Wine Group i USA, som er verdens største vinfirma, målt efter salg i mængde.

Når firmaet forsøger at opdrage vindrikkerne til at tænke på miljøet, gør de det blandt andet med baggrund i en rapport, som American Association of Wine Economists udarbejdede for nylig. Rapporten konkluderer, at flaskerne er dyre at fremstille, transportere, at lukke med propper og forsegle med kapsler. Bag-in-boxe er også lette at slippe af med på en miljøvenlig måde, idet man kan adskille dem i pap og pose, klar til genbrug.

Herhjemme har man også set fidusen i de miljørigtige vine. Globus Wine i Brøndby er knap et år gammelt. Her tappes vin på bag-in-box til det skandinaviske marked. Direktør og medejer Nicolas Hammeken fortæller, at efterspørgslen er så stor, at de er gået over til at arbejde i toholdsskift, idet de allerede nu tapper 50.000 til 60.000 liter per dag. De er det tredjestørste firma i Danmark efter V&S og Taster Wine.

Usnobbet møde

Virksomheden ligner en hvilken som helst moderne vinproducent. Her dufter af vin. De 20 temperaturkontrollerede 25.000 liters tanke står side om side, tappekolonnen og lageret ligner noget, som man kan se hvor som hels

Her er imidlertid ikke fokus på produktion af vin, men på, at forbrugeren kan nyde vin fra en emballageform, der er billigst mulig at fremstille, uden at den specielle oplevelse ved at drikke et glas vin forsvinder. »Vi skal ikke afmystificere vinen.

Det er jo ikke et standardprodukt som mælk eller sodavand, men et produkt, som er levende, som er skabt af en jordbund, et klima, en eller flere druer og endelig af et menneske, som har forsøgt at understrege produktets specielle egenskaber. Vi skal bare være usnobbede i vort møde med vinen,«understreger Nicolas Hammeken, der selv er vinproducent i Spanien, syd for Valencia. Han restaurerer gamle Monastrellvinstokke og dyrker økologiske druer. Han er vinkyper af uddannelse, og han er optimalt interesseret i at udnytte den mest moderne teknologi, både når han arbejder med sin egen vin, og når han tapper andres.

»Det er vigtigt, at vinen behandles skånsomt, når den tappes, så selv om det kunne tage 1,3 sekunder at fyldeen pose, så lader vi der gå tre sekunder. Vi benytter nitrogen, der trykker vinen igennem anlægget, således at vinen ikke kommer i kontakt med luftens ilt. Der kommer et hul til tappeanordningen i posen på størrelse med en fem-krone. Det er al den ilt, som kommer ind. Vi garanterer i øjeblikket 12 måneders holdbarhed, snart regner vi med 15. Det er ikke lovpligtigt at trykke tappedato, nordmændene ønsker det for eksempel ikke, men danskerne gør generelt,« fortæller han.

Som noget helt nyt er Globus Wine også begyndt at lave køleskabsvenlige bokse. De er smalle i stedet for kvadratiske, således at der er plads til dem i skabslågen. Bag-in-box holder sig nemlig bedst i køleskabet, når de er åbnet.

Kvalitet i boksen

Hvis man tror, at man ikke kan få »slotsaftappet« vin som bag-in-box, så tror man fejl. Enkelte importører tilbyder også klassificeret vin, og det er billigt at fremstille og opbevare som bag-in-box. Man kan ofte få, hvad der svarer til fire flasker for tre flaskers pris. Derfor tør selv mere kræsne vinkendere købe de berømte vindistrikters vine som bag-in-box.

Under besøget hos Globus Wine viser Nicolas Hammeken os for eksempel en Barbera DOC (Denominazione d´Origine Controllato) fra Piemonte i Italien og en Chablis AOC fra Frankrig, som han tapper til eksport til Norge. Som noget forholdsvis nyt er også økologiske vine fra eksempelvis Argentina og Spanien på vej ind i boksen til de miljøbevidste danske forbrugere.

Næsten kun fordele

En af de vigtige fordele er, at vinen aldrig kan få propsmag, hvad selv de allerbedste og allerdyreste vine på flaske med prop kan få, således at man må kassere dem. Med en bag-in-box står man aldrig med en knust flaske, og man knækker aldrig proppen i flaskehalsen. Apropos prop, så er det jo også umuligt at glemme proptrækkeren.

For mange vindrikkere har der per tradition været en vis æstetisk dimension forbundet med at åbne en smuk flaske med den helt rigtige proptrækker. Denne dimension er umiddelbart til at overse, når man trykker på en knap på et plasticrør i en papkarton.

Men der er allerede flere designfirmaer, som producerer enkle og funktionelle holdere, som opbevarer vinen og letter tapningen. Og der designes desuden elegante bokse i lækre farver for dem, der lægger vægt på den visuelle indpakning af vinen.

Lige nu - bobler på bloggen

Eric Asimov, som blogger om vin og livsstil i The New York Times på www.thepour.blogs. nytimes.com, fik en kanonoplevelse, før han tog på ferie i de europæiske vindistrikter i april. Ikke nok med, at han spiste frokost med adm. dir. Olivier Krug, han fik også - nok for eneste gang i sit liv - lov til at smage Krugs nyeste champagne fra 1995, som koster over 15.000 kroner flasken. Den er fremstillet udelukkende på Pinot Noir-druer fra vinmarken Clos d' Ambonnay, som Krug Champagne (ejes af luksusfirmaet Louis Vuitton) har overtaget fra en af deres leverandører. Der er 3000 flasker i alt i årgang 1995.

Læs som PDF:

Artikel side 1
Artikel side 2
Artikel side 3
Artikel side 4
 

Se, hvad vi ellers skriver om: #forbrug, #økologi, #drikkevarer, #økonomi, #emballage og #vin