Den fornuftige deodorant ligner en myggespray og lugter for økologisk. Nanna
Faber Christensen, Josephine Grøn Luckow og Laura Ortvald Larsen på 12,
12 og 13 år er ikke begejstrede for den parfumefri deodorant, som står
på bordet foran dem. Selvom pigerne ved, at de skal undgå parfume,
parabener og farvestoffer falder de ikke for den gennemsigtige
glasflaske med hvid plastikpumpe.
»Jeg vil altid starte med at prøve den, der ser flottest ud,« siger Josephine Grøn Luckow på 12 år.
De fornuftige flasker er for grimme
Samvirke har mødt de tre veninder til en snak om make-up, cremer og de kemiske indholdsstoffer.
Blandt
tingene på bordet er der et par flasker, som ikke er pigernes egne. Det
er produkter med Svanemærket, Änglamark og andre miljømærkninger.
Nana Faber Christensen kan ikke lide den tube, hun har i hånden.
»Jeg
synes, at den ser klam ud. Man vil helst have noget, der ligner god
kvalitet. Den her ligner noget, man kan samle op for en 20'er,« siger
hun.
»De prøver at være øko-agtige med den grønne farve og de underlige bogstaver,« siger Laura Ortvald Larsen.
Pink ville pifte de kedelige flasker op
»Jeg
forstår egentlig ikke, hvorfor sådan nogle økomærker ikke laver noget
flot,« siger Nana Faber Christensen, imens hun holder en grøn tube i
hænderne.
»Måske synes de, at det er dumt at bruge energi på det. Men den her kunne man da godt pifte op med noget lyserød.«
Mødre er forbilleder når det gælder make-upvaner
De
tre piger har hørt om parabener og farvestoffer fra deres forældre. Det
er også pigernes mødre, der køber mange af deres ansigtsprodukter for
dem.
»Jeg tror, at man lærer meget af sin mor og at se, hvilke
ting hun bruger, fordi man plejer at se lidt op til hende,« siger Laura
Ortvald Larsen.
»Min mor vil gerne have, at jeg bruger ordentlige
produkter uden dårlige stoffer i, derfor vil hun gerne købe dem for
mig. Hun ved bedre, hvilke ting der er gode,« fortæller Josephine Grøn
Luckow.
Kvaliteten er det vigtigste for pigerne
Selvom
pigerne ved, at det er godt at undgå parabener og parfume, er det ikke
altid let. Kvaliteten og udseendet spiller en vigtig rolle.
»Det
har noget at gøre med, hvad der ser mest spændende ud. Hvis der er en
brun, kedelig flaske eller en med farver på, så vil man jo helst have
den, der ser flottest ud, og det er tit den med mest farve,« siger
Josephine Grøn Luckow.
Urtekram: »Det er ikke vores målgruppe«
Urtekram har lavet økologisk mad og kropspleje siden 1972.
Virksomheden mener, at det er svært at nå de helt unge forbrugere.
»Når
man er 12-13 år, tror man, at man er udødelig. Derfor er man ikke
bevidst om, hvorfor det er vigtigt at leve økologisk,« siger Line
Holmen, der er forretningsudviklingschef hos Urtekram.
»Det er et
spørgsmål om prioritering. Vi har vurderet, at vi når et bredere
publikum ved at beskæftige os med kvinder over 25 frem for en yngre
målgruppe,« fortæller Line Holmen.