Sundhed: Tag dit eget gnavegrønt med i sportshallen

Fyld madkassen med grøntsager, hvis du ikke vil fristes af sportshallens friturefritter.

Tag madkassen med og undgå sult

Hvis sportshallens friturefritter, grillkylling og shawarma gør dig sulten, så tag din egen sunde madkasse med, når du vil træne eller motionere.
Det råd kommer fra klinisk diætist og forfatter Anne W. Ravn, der var en af de tre eksperter i DR’s tv-eksperiment By på skrump.

Snup en grovbolle med grøntsager

En halv grillkylling med pommes frites, fiskefilet med remoulade eller shawarma er ikke sundt hverken før eller efter motion.
Køb eller bag i stedet fuldkornsboller eller grovpita. Fyld brødet med grøntsager, lav en rugbrødsmad med banan og pålægschokolade eller en lille pastasalat og masser af gnavegrønt.

Gør dine smagsløg glade

Hvis tanken om grøntsager ikke får dine tænder til at løbe i vand, så prøv at få grøntsagerne til at smage rigtig godt. Du glæder dine smagsløg, når du laver mad, der indeholder sødt, surt, bittert, salt og umami. Umami er den femte grundsmag.

Drys med bær og nødder

 Sådan får du de fem grundsmage frem i din mad:

  • Salt: Kapers, saltede nødder, sojasovs.
  • Surt: Citron, syrnede mejeriprodukter, balsamicoeddike.
  • Sødt: Frugt, rosiner, bær, honning, sirup.
  • Bittert: Kål, radise, rucolasalat, karry, mandler.
  • Umami: Bouillon, parmesanost, tørrede tomater, svampe. 
Se, hvad vi ellers skriver om: #mad, #motion og #sport