Spørgsmål og svar om Coop Bank

Hvor lang tid tager det at blive kunder i Coop Bank? Hvilke papirer skal jeg sende til banken? Charlotte Skovgaard, der er direktør i Coop Bank, giver svar på de oftest stillede spørgsmål om Coop Bank.
?

Hvor lang tid skal man vente på at blive kunde i Coop Bank?

»Når man ansøger om et MasterCard eller en konto med kredit i Coop Bank får størstedelen af kunderne svar med det samme. Resten af kunderne kan vi give svar i løbet af et par dage, når vi har kigget nærmere på deres ansøgning.«

Hvor hurtigt kan man få et MasterCard?

»Vil man oprette et MasterCard får størstedelen svar med det samme – og alle har fået svar i løbet af et par dage. Når man er godkendt og vi går i gang med oprettelsen af det enkelte medlem, sender vi en mail og måske beder vi om ekstra oplysninger. Fra man har godkendt betingelserne i sin nye netbank, går der typisk cirka to uger, inden man står med kortet i hånden og kan bruge det i butikken.« 

Hvad kan man selv gøre for hurtigt at blive kunde i Coop Bank?

»Man skal have sine personlige papirer klar, når man går i gang med ansøgningen. PÅ den måde kan man nemt give de rigtige oplysninger. Når du er oprettet, skal vi også bruge en kopi af pas eller kørekort og sundhedskort. Det kan man scanne, eller man kan tage til billede med sin telefon eller sit kamera.« 

Kan man få et MasterCard eller en kassekredit hos jer, selvom man er efterlønner eller pensionist?

»Ja, som udgangspunkt. Når vi ser på, om medlemmerne kan få kredit i banken, kigger vi på en række forskellige ting, blandt andet hvor stor gæld man har i forhold til indkomsten. Vedkommendes beskæftigelse er ikke afgørende.«

Hvordan skal man sende oplysningerne til jer?

»Når man er godkendt som kunde, vil man modtage en mail fra Coop Bank. I den mail er den videre proces beskrevet. Ret hurtigt skal du indsende dokumentation og godkende aftalerne. Det gør man i sin netbank. Det nemmeste er, hvis dokumentationen sendes gennem netbanken. Medlemmerne får en mail, der fortæller om, hvordan man gør. Er man i tvivl, så ring til Coop Bank Kundeservice på telefon 4386 1111.«

Hvis man ikke hører fra jer, har I så glemt vedkommende?

»Nej. Vi behandler ansøgningerne i den rækkefølge, de kommer ind. Og man får svar i løbet af få dage, men synes man, at der går lang tid, eller støder man i problemer, skal man endeligt ringe til os på 4386 1111. Så kan vi hjælpe dig videre i processen. Vi sender besked til kunderne på mail, så det er vigtigt, at man tjekker mailen jævnligt.«

Coop Banks hjemmeside

Hvorfor skal man sende så mange oplysninger til jer?

»Coop Bank er lige som resten af Coop ejet af medlemmerne. Vi skal passe på pengene og mindske tab – ellers kan vi ikke tilbyde så få gebyrer og gode renter. Langt hovedparten af danskerne har orden i økonomien, men der er altid nogen, der vil forsøge at snyde. Vi skal passe på medlemmernes penge, og derfor skal vi se dokumentation for nogle af oplysningerne.«

Hvad skal I bruge en kopi kørekortet til?

»Når vi opretter kunder, skal vi sikre os, at kunderne dem, de har oplyst at være. Det er en del af lovgivningen om hvidvaskning af penge. Selvom man måske har været et kendt ansigt i butikken i mange år, er vi forpligtet af loven til at bede kunderne dokumentere, hvem de er. De oplysninger skal alle andre banker også indhente.«

Hvorfor vil I gerne have dokumenterne elektronisk?

»Vi tilbyder nogle af de bedste vilkår, når det gælder gebyrer og renter. En af forudsætningerne for, at vi kan gøre det billigt og godt er, at vi kan drive en effektiv bank. Det kan vi gøre, hvis kunderne selv lægger dokumenterne ind i netbank, når de har fået en mail, hvor vi beder om det. Det gør processen nem for både os og kunden. Og så sparer man jo selv frimærkerne.« 

Hvad skal jeg gøre, hvis jeg oplever problemer eller kommer i tvivl om noget?

»Man kan altid ringe til vores kundeservice på telefon 4386 1111, hvis man har spørgsmål. Vi har også åbnet, når man har fri fra arbejde,« siger Charlotte Skovgaard.

Svar fra