Spis groft og grønt, når du træner

Glem sportsdrikke, proteinpulver og hokus pokus-mad, når du vil dyrke motion. Spis en rugbrødsmad med banan og drik et glas skummemælk før og efter din løbetur.

Din krop er beregnet til motion

Din krop er skruet sammen, så den sagtens kan klare motion uden hokus pokus-mad. Du skal ikke på en særlig diæt for at træne eller røre dig. Spis almindelig sund mad med rugbrød, kartofler, grove grøntsager og lidt fisk eller kød, så klarer du fint flere timer med sved på panden.
Det siger klinisk diætist Anne W. Ravn, der har skrevet bogen Grove Løjer – Tid til en sundere familie.

Du behøver ikke store mængder protein

 ”Nogle tror, at fordi vi pisker rundt en time i et fitnesscenter eller på en løberute, må kroppen have tilført særligt store mængder protein i for af proteinpulver eller proteinbarer, druesukker og forskellige kosttilskud. Men kroppen kan selv regulere biokemi og muskelarbejde uden hjælp fra en sportsdrik. Husk vores forfædre knoklede løs udendørs en hel dag på traditionel grov dansk kost.” siger Anne W. Ravn.

God motionsmad er almindelig mad

God motionsmad er almindelig sund mad. Den består af masser af groft og grønt, gerne seks håndfulde om dagen og med hovedvægt på grøntsagerne. Fuldkornsbrød og grøn, op til 300 gram fisk og fiskepålæg om ugen, magre mælkeprodukter og kød og kødpålæg med lavt fedtindhold.

Bogen Grove løjer kan købes i Kvickly, SuperBrugsen og Dagli’Brugsen og hos boghandlere i hele landet.

Se, hvad vi ellers skriver om: #mad, #motion, #sport og #sund mad