Sådan spiser du dig til mere energi

De gængse råd om at spise sundt og varieret hjælper dig også med at holde energiniveauet oppe i løbet af dagen. Men der gælder også en række konkrete råd til, hvordan du både undgår at gå sukkerkold og fylde dig med søde sager, fordi du har brug for hurtig energi. De råd får du her:
  • Spis små, hyppige måltider

    Spis små måltider og snacks med et par timers mellemrum, i stedet for at fylde dig med store måltider 3 gange om dagen. Det sikrer, at din krop og din hjerne har en stabil forsyning af energi og næringsstoffer. Et mellemmåltid kan fx være nødder eller et stykke frugt.

  • Spis mindre – især til frokost

    Spiser du et stort måltid til frokost, er sandsynligheden for, at du oplever en energikrise om eftermiddagen større, end hvis du spiser jævnt i løbet af dagen.

  • Undgå voldsomme slankekure

    Hvis du vil slanke dig, så gør det gradvist ved at skære ned på dit indtag af kalorier. Går du på en kur, hvor du sulter dig eller skærer pludseligt og voldsomt ned på dit madforbrug, kan du næsten ikke undgå at miste energi og blive træt.

  • Brug koffein til din fordel

    Koffein kan øge eller mindske dit energiniveau. Fx hjælper koffein med at øge din årvågenhed, så en kop kaffe kan gøre underværker inden et langt møde. Derimod kan koffeinen også føre til søvnløshed, hvis stoffet indtages i store mængder eller sent om eftermiddagen/aftenen.

  • Begræns indtaget af alkohol

    Undgå at drikke alkohol til frokosten eller om eftermiddagen, hvis du vil holde energien oppe. Hvis du har lyst til at drikke alkohol, så gør det på et tidspunkt, hvor du ikke har noget imod at din energi tager et dyk.

  • Drik vand

    Har din krop for lidt væske, vil den reagere med træthed. Så sørg for at drikke rigeligt med vand i løbet af dagen.


Kilde: Harvard Medical School

Se, hvad vi ellers skriver om: #slankekur