Sådan kommer du i gang med delebilen

Delebilen kan være et godt alternativ til offentlig transport og måske endda din bil nummer 2. Det kræver forberedelse at gå sammen om at dele en bil, men det kan lade sig gøre. Samvirke har fået råd fra Ole Jeppesen, der har startet en delebilsordning i Gl. Rye.

Ole Jeppesen er initiativtager af Byens Egen Bil

Delebilen i Gl. Rye bruges af cirka 7 husstande. Man booker bilen ved hjælp af en hjemmeside. 

Delebilen kan hjælpe byen

Delebilen er smart, fordi den kan hjælpe folk i områder, hvor der eksempelvis er mangel på offentlig transport. Det var i hvert fald tilfældet for Ole Jeppesen, der bor i Gl. Rye. Han har taget initiativet til en delebil i byen.

Der er omkring 30 personer i Gl. Rye, der nyder godt af delebilen, som for flere også har erstattet bil nummer 2 i husstanden. Der ligger en del administrativt arbejde i at starte delebilsordningen, men det kan sagtens lade sig gøre, hvis man er grundig i sit forarbejde, mener Ole Jeppesen.

Find ud af, hvem der vil være med i delebilsordningen

Find først ud af, om folk vil være med til at dele en bil. Selvom mange i starten synes, det lyder som en god idé, er risikoen for, at nogle springer fra, stadig stor, siger Ole Jeppesen.

»Da vi skulle til at få aftalen i hus med folk, faldt der en god flok fra. Så det er en god idé at finde flere folk, end man egentlig har brug for, og så lave en prioriteret liste. Det er godt at have nogle i baghånden, så man får involveret nok i delebilen.«

Ellers kan det blive svært at få det til at løbe rundt økonomisk. Antallet af folk, der skal være med i ordningen, afhænger af udgifterne, der kommer med bilen. Det finder man ud af, når man sideløbende skal finde en god pris på en bil. Her anbefaler Ole Jeppesen at få sig en leasingaftale.

Vær opmærksom på forsikringen

Man skal være opmærksom på forsikringen af bilen, hvis man skal dele den med andre. I nogle leasingaftaler er der indgået en aftale med et forsikringsselskab. Hos andre skal man selv tegne den. Dog skal man huske at nævne, at leasingbilen bliver delt med flere.

Kilde: FDM, Tryg

Gå i kødet på folk

Man skal dernæst baggrundstjekke kørselsbehov og -mønstre. Det er vigtigt at finde dem, der rent faktisk har behov for en ekstra bil i ny og næ.

Facebook er ifølge Ole Jeppesen en god vej at gå, når man skal se på dem, der vil være med i ordningen, fordi det er nemt at komme i kontakt med folk og lave grupper med potentielle delebilister. 

Benarbejdet skal være i orden, for ellers kan man risikere, at man lige pludselig står med en bil, der ikke bliver brugt, fordi indbyggerne alligevel ikke havde brug for den.

»Det er vigtigt at være konkret og at at sige til folk, at der i starten vil blive afprøvet nogle bestemte pristakster for at køre i bilen. Det kan man så tage op til revurdering efter 3 måneder, og så må man ændre dem, hvis de har givet over- eller underskud på bilen,« siger Ole Jeppesen.

(Artiklen fortsætter efter annoncen)

Saml alle udgifter

Leasingbilen er en god løsning, fordi den samler mange udgifter. For delebilen i Gl. Ryes tilfælde indbefatter den faste månedlige udgift blandt andet service og forsikring. Man skal prøve at flette så meget ind under den aftale som muligt, mener Ole Jeppesen. Det minimerer administrationen.

»Prøv at forhandle dig frem til, at førstegangsydelsen på leasingaftalen kan blive fordelt ud over de faste månedlige udgifter. Det er en god idé at få en aftale med en lokal bilforhandler. På den måde støtter du det lokale, samtidig med at bilen ikke skal køres langt, når den skal serviceres.«

Undgå dobbeltbookinger

I Gl. Rye bruger de en hjemmeside til at holde styr på, hvem der booker bilen. Man kan naturligvis klare det med en kalender på nettet, som alle har adgang til. Under alle omstændigheder er det en god idé at have en platform til at holde styr på det, så man undgår dobbeltbookinger.

Du kan læse mere om delebilen i Gl. Rye på deres hjemmeside her.

 

Find sponsorer og nogle, der vil tage sig af det administrative

For at holde udgifterne nede kan man med fordel prøve at forhandle med sponsorer, som vil være med til at hjælpe økonomisk. Ole Jeppesen spurgte selv rundt og fandt sponsorer. Han spurgte ligeledes dem, der er med i ordningen nu, om de havde noget imod, at der var sponsorlogoer på bilen.

»De havde intet imod at køre rundt i en bil med logoer på siden, og det har gjort, at vi har fået sponsorer, der nedbringer vores kørselstakster med omkring 20 procent,« siger Ole Jeppesen.

Det er også vigtigt at få hjælp til det noget af arbejdet, hvis det er muligt. I Gl. Rye er det Dagli’Brugsen, der danner rammen for det administrative, og det letter arbejdet. Blandt andet har bilen fast holdeplads og nøgleboks ved Brugsen, ligesom brugsforeningen lægger bankkonto og revisor til.

Her kan man selv prøve at gå ud og finde nogle firmaer eller måske sin egen Brugs for at spørge om hjælp til arbejdet med delebilen. 

 

Kilde: Ole Jeppesen, initiativtager til Byens Egen Bil i Gl. Rye.
Har du spørgsmål om delebilen, kan du kontakte ham på mail her:

mail@olejeppesen.dk